Brand bringing business strategy internally to life, a case study of Fortum
Salminen, Ilmari (2021)
Lataukset:
Salminen, Ilmari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090222
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävä oli tutkia brändityön haasteita ja mahdollisuuksia strategiapäivitysten yhteydessä: miten yritys voi hyödyntää brändiään liiketoimintastrategian toteuttamisessa niin, että yhtiön työntekijät sisäistävät liiketoimintastrategian sisällöt ja tavoitteet mahdollisimman hyvin. Tarkastelemalla brändityöhön liittyvää kirjallisuutta ja analysoimalla esimerkkiyhtiön Fortumin tilannetta, pystyin tekemään johtopäätöksiä parhaista keinoista tavoittaa työntekijöitä kohderyhmänä ja menetelmistä, joilla toteuttaa asettamat tavoitteet. Työni tulokset auttavat Fortumia tulevissa brändipäivityksissä, jotta yritys voisi välttyä yleisistä virheistä ja piilevistä epäkohdista ja varmistaa, että brändi osaltaan tukee strategian toteuttamista.
Lukijalle pohjustetaan ensin teoreettinen viitekehys mission, vision ja arvojen muodossa ja esitetään strategia- ja bränditeoria. Varsinainen tutkimusosio tarkastelee sitten Fortumin työntekijöiden käsitystä Fortum-brändistä ja hyödyntää saadut tulokset sopivien kehitysehdotusten löytämiseksi. Nämä kehitysehdotukset auttavat henkilöstöä ymmärtämään liiketoimintastrategian sisältöä paremmin. Tässä tutkimuksessa käytetyt menetelmät olivat työntekijöiden kyselytutkimus ja työntekijöiden haastattelut.
Tärkein tulos on, että kokonaisuudessaan Fortumin työntekijät ovat tyytyväisiä brändityöhön: brändi tukee strategian tavoitteita onnistuneesti. Tulosten analyysi osoitti, että kehitys on ollut oikeansuuntaista. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esille työntekijöiden toive brändiviestinnän sisällön monipuolistamisesta, jotta koko yrityksen toiminta ymmärrettäisiin laajemmin ja strategian tavoitteisiin sitoutuminen kasvaisi edelleen. Sen lisäksi olisi henkilöstön mukaan tarpeen avata energia-alan termejä ja menetelmiä paremmin, jotta työntekijät käsittäisivät niitä paremmin ja uskaltaisivat tuoda esille Fortumin projekteja työpaikan ulkopuolellakin.
Kaiken kaikkiaan ehdotan, että Fortum jatkaa hyvää brändityötään ja tehostaa sisäistä markkinointia taustoittavalla materiaalilla huomioiden laajemmin eri yksiköitä yhtiön sisällä. Myös jo olemassa olevia ratkaisuja ja asiakaskampanjoita kannatta hyödyntää enemmän oman henkilökunnan sitouttamiseksi.
Lukijalle pohjustetaan ensin teoreettinen viitekehys mission, vision ja arvojen muodossa ja esitetään strategia- ja bränditeoria. Varsinainen tutkimusosio tarkastelee sitten Fortumin työntekijöiden käsitystä Fortum-brändistä ja hyödyntää saadut tulokset sopivien kehitysehdotusten löytämiseksi. Nämä kehitysehdotukset auttavat henkilöstöä ymmärtämään liiketoimintastrategian sisältöä paremmin. Tässä tutkimuksessa käytetyt menetelmät olivat työntekijöiden kyselytutkimus ja työntekijöiden haastattelut.
Tärkein tulos on, että kokonaisuudessaan Fortumin työntekijät ovat tyytyväisiä brändityöhön: brändi tukee strategian tavoitteita onnistuneesti. Tulosten analyysi osoitti, että kehitys on ollut oikeansuuntaista. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esille työntekijöiden toive brändiviestinnän sisällön monipuolistamisesta, jotta koko yrityksen toiminta ymmärrettäisiin laajemmin ja strategian tavoitteisiin sitoutuminen kasvaisi edelleen. Sen lisäksi olisi henkilöstön mukaan tarpeen avata energia-alan termejä ja menetelmiä paremmin, jotta työntekijät käsittäisivät niitä paremmin ja uskaltaisivat tuoda esille Fortumin projekteja työpaikan ulkopuolellakin.
Kaiken kaikkiaan ehdotan, että Fortum jatkaa hyvää brändityötään ja tehostaa sisäistä markkinointia taustoittavalla materiaalilla huomioiden laajemmin eri yksiköitä yhtiön sisällä. Myös jo olemassa olevia ratkaisuja ja asiakaskampanjoita kannatta hyödyntää enemmän oman henkilökunnan sitouttamiseksi.