Faktorer som inverkar på valet av returpolitik
Gripenberg, Johan (2021)
Gripenberg, Johan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190327
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att undersöka olika faktorer som inverkar på val av returpolitik för företag inom e-handeln i en “business-to-consumer" verksamhet. Meningen med arbetet är att företag kan använda detta arbete som referens vid val av returpolitik. Returpolitik är ett allt mer och mer relevant ämne för både konsumenten och företagen inom e-handeln i dagens läge. Då returpolitik blir allt mer bekant för konsumenten har det lett till att konsumenterna har vissa krav på returpolitik. Då företag är medvetna om vad konsumenterna kräver så kan de anpassa sin returpolitik enlig kraven och detta leder till en betydlig konkurrensfaktor på marknaden. Det finns flera olika faktorer att ta i beaktan beroende på vilken bransch företaget agerar i och i vilken del av världen. I arbetet undersöks t.ex. mild returpolitik och sträng returpolitik, kundens återköpsavsikt, kundens köps motivering och olika returpolitiker i USA och Kina. Detta arbete undersöker returpolitik utifrån flera olika vinklar och ger läsaren en inblick till olika faktorer som kan tas i beaktan vid valet av returpolitik. Materialet som använts i arbetet är mellan åren 2011–2021 och är kritiskt granskade. Forskningsmetoden som använts i arbetet är en systematisk litteraturstudie. I arbetet ingår fyra akademiska artiklar vars teori, metod, syfte och resultat presenteras noggrant. Därefter diskuteras artiklarnas resultat och reflekteras.