External communication of corporate social responsibility initiatives in the case of the Deloitte Finland CoRe Champion Peru project
Lamberg, Noora (2012)
Lamberg, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418261
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana ja tavoitteena oli tarkastella kansainvälisen asiantuntijaorganisaation, Deloitten ulkoista viestintää Perussa tapahtuvan yritysvastuuprojektinsa tiimoilta, tunnistaa mahdollisia puutteita viestinnässä ja esittää kehitysehdotuksia niiden pohjalta viestinnän tehostamiseksi.
Kokonaisvaltaisen mielipiteen muodostamiseksi olemassa olevan viestintäsuunnitelman vahvuuksista ja heikkouksista sekä suunnitelman toteuttamisesta, yritysvastuu konseptina määriteltiin ja eri teorioita yritysvastuun viestinnästä tarkasteltiin. Taustatutkimuksen perusteella ja tätä sisäistettyä tietoa soveltamalla käytäntöön, olemassa oleva viestintäsuunnitelma analysoitiin ja arvioitiin. Myös projektista vastaavia henkilöitä haastateltiin syvällisemmän ymmärryksen saamiseksi liittyen hankkeen yksityiskohtiin, tavoitteisiin ja prosesseihin.
Kirjallisuuteen perustuva case – analyysi paljasti joitain puutteita viestintäsuunnitelman sidosryhmäspesifeissä kysymyksissä. Kehitysprojektin pääpaino siirtyi yrityksen näkökulmasta erään erityisen mielenkiintoinen sidosryhmän, suomalaisiin opiskelijoihin kohdistuvan viestinnän suunnittelemiseen. Kartutettu tietopohja tarjosi viitekehyksen, johon nojautuen ehdotelma kyseiselle sidosryhmälle viestimisestä kehitettiin.
Kokonaisvaltaisen mielipiteen muodostamiseksi olemassa olevan viestintäsuunnitelman vahvuuksista ja heikkouksista sekä suunnitelman toteuttamisesta, yritysvastuu konseptina määriteltiin ja eri teorioita yritysvastuun viestinnästä tarkasteltiin. Taustatutkimuksen perusteella ja tätä sisäistettyä tietoa soveltamalla käytäntöön, olemassa oleva viestintäsuunnitelma analysoitiin ja arvioitiin. Myös projektista vastaavia henkilöitä haastateltiin syvällisemmän ymmärryksen saamiseksi liittyen hankkeen yksityiskohtiin, tavoitteisiin ja prosesseihin.
Kirjallisuuteen perustuva case – analyysi paljasti joitain puutteita viestintäsuunnitelman sidosryhmäspesifeissä kysymyksissä. Kehitysprojektin pääpaino siirtyi yrityksen näkökulmasta erään erityisen mielenkiintoinen sidosryhmän, suomalaisiin opiskelijoihin kohdistuvan viestinnän suunnittelemiseen. Kartutettu tietopohja tarjosi viitekehyksen, johon nojautuen ehdotelma kyseiselle sidosryhmälle viestimisestä kehitettiin.