Future Prospects of Online Advertising at SBS Finland Ltd
Kuisma, Sara-Ailanka; Lampinen, Saana (2012)
Kuisma, Sara-Ailanka
Lampinen, Saana
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917375
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii verkkomainontaa suomalaisen mediatalon, SBS Finland Oy:n näkökulmasta. Tällä hetkellä SBS Finland on murroksessa laajentaessaan toimintaansa verkkomainonnan piiriin. Työn päämäärä on selvittää, kuinka SBS Finland voi optimoida verkkomainontatuotteiden tuotepalettiin lisäämisestä saamansa hyödyt ja kuinka SBS Finlandin verkkosivuilla mainostaminen on myös yhteistyökumppaneille suotuisaa. Tämä tulee ilmi opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkittujen tapausten hyvistä tuloksista.
Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Teoriaosuus tutkii markkinointiviestinnän teorioita sekä laajemmin verkkomainonnan kehitystä sekä alan uusia kehityssuuntia keskittyen display-mainontaan. Lähteinä osiossa on käytetty sekä suomen- että englanninkielisiä kirjallisia teoksia ja verkkolähteitä sekä myöskin alan ammattiedustajien haastatteluita ja alan työkokemusta.
Teoriaosuuden jälkeen SBS Finland esitellään lyhyesti. Tätä seuraa kolmen mainoskampanjan tapausanalyysit: Muumimaailman Taikatalvi, Björn Borg ja Turun Optillinen Liike. Björn Borgin kampanja toteutettiin kokonaisuudessaan verkossa, kun taas Muumimaailma ja Turun Optillinen Liike käyttivät niin display- kuin spotti-mainontaa radiossa luoden kampanjakokonaisuuden. Tutkimus keskittyy arvioimaan kampanjoiden tehokkuutta ja suoriutumista sekä arvioi vastasivatko kampanjoiden tulokset yhteistyökumppaneiden odotuksia.
Kampanjoiden analysoinnin jälkeen oli nähtävissä, että yhteistyökumppaneiden verkkomainonnalle asettamat odotukset saavutettiin. Teoriaosuuden sekä tapausten tulosten perusteella voidaan osoittaa, että SBS Finland on menestyksekkäästi sisäistämässä uudet ja koko ajan kehittyvät verkkomainonnan tuotteet ja kuten jo toteutuneiden tapausten yhteistyökumppaneille suotuisista tuloksista voidaan nähdä. Jatkamalla verkkomainonnan tuotteiden kehittämistä sekä henkilökunnan kouluttamista tulee SBS Finland saavuttamaan menestystä myös verkkomainonnan alalla.
Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Teoriaosuus tutkii markkinointiviestinnän teorioita sekä laajemmin verkkomainonnan kehitystä sekä alan uusia kehityssuuntia keskittyen display-mainontaan. Lähteinä osiossa on käytetty sekä suomen- että englanninkielisiä kirjallisia teoksia ja verkkolähteitä sekä myöskin alan ammattiedustajien haastatteluita ja alan työkokemusta.
Teoriaosuuden jälkeen SBS Finland esitellään lyhyesti. Tätä seuraa kolmen mainoskampanjan tapausanalyysit: Muumimaailman Taikatalvi, Björn Borg ja Turun Optillinen Liike. Björn Borgin kampanja toteutettiin kokonaisuudessaan verkossa, kun taas Muumimaailma ja Turun Optillinen Liike käyttivät niin display- kuin spotti-mainontaa radiossa luoden kampanjakokonaisuuden. Tutkimus keskittyy arvioimaan kampanjoiden tehokkuutta ja suoriutumista sekä arvioi vastasivatko kampanjoiden tulokset yhteistyökumppaneiden odotuksia.
Kampanjoiden analysoinnin jälkeen oli nähtävissä, että yhteistyökumppaneiden verkkomainonnalle asettamat odotukset saavutettiin. Teoriaosuuden sekä tapausten tulosten perusteella voidaan osoittaa, että SBS Finland on menestyksekkäästi sisäistämässä uudet ja koko ajan kehittyvät verkkomainonnan tuotteet ja kuten jo toteutuneiden tapausten yhteistyökumppaneille suotuisista tuloksista voidaan nähdä. Jatkamalla verkkomainonnan tuotteiden kehittämistä sekä henkilökunnan kouluttamista tulee SBS Finland saavuttamaan menestystä myös verkkomainonnan alalla.