Yläkouluikäisten nuorten kokemus oman alan ja jatkokoulutuspaikan löytämisestä
Valtonen, Essi (2012)
Valtonen, Essi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418390
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin nuorten syrjäytymistä ennaltaehkäisevästä näkökulmasta. Vääränlaiseen jatkokoulutuspaikkaan hakeutuminen voi olla yksi tekijä, joka johtaa koulupudokkaaksi ja näin ollen riskitekijä syrjäytymiselle. Mahdollista jatkokoulutuspaikkaa ja alaa etsitään yläkoulun aikana ja erityisesti yläkoulun viimeisillä vuosilla. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, saavatko nuoret riittävästi tietoa ja ohjausta jatkokoulutuspaikkaa ja alaa etsiessä.
Tutkimuskohteena olivat Kotkan Keskuskoulun 8. ja 9. luokkien oppilaat. Tutkimus on kvantitatiivinen survey-tutkimus, jolloin aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeella. Kyselyyn osallistui 8. ja 9. luokkien oppilaista 158 oppilasta 247 oppilaasta ja se toteutettiin toukokuussa lukuvuonna 2011 – 2012. Tilastolliseen analyysiin ja tulosten kuvaamiseen käytettiin Excel 2007 -ohjelmaa.
Nuoret kokivat saaneensa pääasiallisesti tietoa ja tukea jatkokoulutuspaikan ja oman alan löytämiseksi. Kuitenkin osa nuorista oli erimieltä ja he kokivat, etteivät saaneet riittävästi tietoa ja tukea. Osa nuorista koki, etteivät saaneet tietoa ja tukea keneltäkään, oppilaanohjaajalta tai vanhemmalta tai vanhemmilta. Yli puolet nuorista koki, että oppilaanohjaajan tunteja ja henkilökohtaisia keskusteluja ei ollut riittävästi. Alle puolet nuorista koki, että oppilaanohjaajan tunteja ja keskusteluja oli sopivasti. Aino-astaan muutama nuori oli sitä mieltä, että tunteja on paljon. Suurin osa nuorista koki opinnonohjaajan pitämien tuntien ja henkilökohtaisten keskusteljen olevan tärkeitä.
Tutkimuskohteena olivat Kotkan Keskuskoulun 8. ja 9. luokkien oppilaat. Tutkimus on kvantitatiivinen survey-tutkimus, jolloin aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeella. Kyselyyn osallistui 8. ja 9. luokkien oppilaista 158 oppilasta 247 oppilaasta ja se toteutettiin toukokuussa lukuvuonna 2011 – 2012. Tilastolliseen analyysiin ja tulosten kuvaamiseen käytettiin Excel 2007 -ohjelmaa.
Nuoret kokivat saaneensa pääasiallisesti tietoa ja tukea jatkokoulutuspaikan ja oman alan löytämiseksi. Kuitenkin osa nuorista oli erimieltä ja he kokivat, etteivät saaneet riittävästi tietoa ja tukea. Osa nuorista koki, etteivät saaneet tietoa ja tukea keneltäkään, oppilaanohjaajalta tai vanhemmalta tai vanhemmilta. Yli puolet nuorista koki, että oppilaanohjaajan tunteja ja henkilökohtaisia keskusteluja ei ollut riittävästi. Alle puolet nuorista koki, että oppilaanohjaajan tunteja ja keskusteluja oli sopivasti. Aino-astaan muutama nuori oli sitä mieltä, että tunteja on paljon. Suurin osa nuorista koki opinnonohjaajan pitämien tuntien ja henkilökohtaisten keskusteljen olevan tärkeitä.