Kouluammuskelujen synty ja ennaltaehkäisy : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Somppi, Maria (2009)
Somppi, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910235094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910235094
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on systemaattisena kirjallisuuskatsauksena tehty yhteenveto Yhdysvaltojen 2000-luvun kouluammuskeluja koskevasta tutkimuksesta. Tutkimuksen aineistona käytettiin kuutta kirjaa ja yhdeksää artikkelia. Tässä työssä aineistosta nostetaan ne tekijät kouluissa, jotka osaltaan ovat myötävaikuttamassa kouluampumisten syntyyn ja tehdään yhteenveto tutkijoiden esittämistä toimenpide-ehdotuksista, joilla koulut voivat pyrkiä ennaltaehkäisemään kouluammuskeluja. Tarkastelun kohteena on koulu sosiaalisena rakenteena, ei kouluampuja yksilönä.
Kouluammuskelulla tarkoitetaan tässä tilannetta, jossa ampuma-aseella tehdyn hyökkäyksen kohteena on koulu ja lähes sattumanvaraisesti valikoituvia uhreja on useita. Kouluammuskelut kuuluvat samaan luokkaan väkivallantekoja, kuin työpaikoille tehdyt tyytymättömän työntekijän hyökkäykset. Ilmiö ei ole uusi ja siitä on merkintöjä myös länsimaisen kulttuurin ulkopuolelta.
Kouluammuskelut ovat monien syiden yhteisvaikutusten summa. Vaikuttavia tekijöitä ovat mm. ampujan psykososiaaliset ongelmat, kulttuurissamme esiintyvät toimintamallit, koulun varoitusjärjestelmän pettäminen, aseiden helppo saatavuus sekä kouluampujan kokemus hänen omasta sijoittumisestaan äärimarginaaliin siinä sosiaalisessa kentässä, joka on hänelle merkityksellinen.
Nuoren identiteetti rakentuu pitkälti sen varaan mihin ryhmään hän kuuluu. Yhdysvalloissa tehdyt tutkimukset osoittavat, että kouluampujan syrjäytymisen tunne johtuu osittain aikuisten kovia arvoja peilaavasta epätasa-arvosta eri nuorisoryhmittymien välillä ja, että useimmat kouluampujat joko ovat, tai tuntevat olevansa, koulukiusattuja. Sen lisäksi, että koulun sosiaaliset rakenteet ja nuorison käyttäytymiskoodit ovat mukana myötävaikuttamassa kouluammuskelun syntyyn, ne myös estävät koulua havaitsemasta kouluampujan aikeita hänen jättämistään vihjeistä huolimatta. Kouluissa vaikuttaa siten toisaalta tekijöitä, jotka suoraan myötävaikuttavat kouluammuskelujen syntyyn ja toisaalta tekijöitä, joiden ansiosta kouluampujan aikeet jäävät koululta huomaamatta.
Tutkijat suosittelevat kouluammuskelujen ehkäisyyn koko koulun kattavaa sosiaalisten rakenteiden muutosta. Kouluun tulee tutkijoiden mukaan luoda turvallinen ja välittävä yhteenkuuluvuuden ilmapiiri, jossa erilaisuus hyväksytään ja ennaltaehkäistään kiusaamista. Kouluammuskeluja ehkäistäkseen koulun tulee opettaa väkivallattomia tapoja ratkaista konflikteja. Koulun aikuisten tulee tuntea kaikki oppilaansa ja toimia esimerkkinä nuorille. Monien nykyään käytössä olevien kouluammuskelujen ennaltaehkäisyyn tähtäävien toimenpiteiden vaikutukset sen sijaan, ovat tutkijoiden mukaan vähäisiä tai jopa ammuskelujen todennäköisyyttä lisääviä.
Kouluammuskelulla tarkoitetaan tässä tilannetta, jossa ampuma-aseella tehdyn hyökkäyksen kohteena on koulu ja lähes sattumanvaraisesti valikoituvia uhreja on useita. Kouluammuskelut kuuluvat samaan luokkaan väkivallantekoja, kuin työpaikoille tehdyt tyytymättömän työntekijän hyökkäykset. Ilmiö ei ole uusi ja siitä on merkintöjä myös länsimaisen kulttuurin ulkopuolelta.
Kouluammuskelut ovat monien syiden yhteisvaikutusten summa. Vaikuttavia tekijöitä ovat mm. ampujan psykososiaaliset ongelmat, kulttuurissamme esiintyvät toimintamallit, koulun varoitusjärjestelmän pettäminen, aseiden helppo saatavuus sekä kouluampujan kokemus hänen omasta sijoittumisestaan äärimarginaaliin siinä sosiaalisessa kentässä, joka on hänelle merkityksellinen.
Nuoren identiteetti rakentuu pitkälti sen varaan mihin ryhmään hän kuuluu. Yhdysvalloissa tehdyt tutkimukset osoittavat, että kouluampujan syrjäytymisen tunne johtuu osittain aikuisten kovia arvoja peilaavasta epätasa-arvosta eri nuorisoryhmittymien välillä ja, että useimmat kouluampujat joko ovat, tai tuntevat olevansa, koulukiusattuja. Sen lisäksi, että koulun sosiaaliset rakenteet ja nuorison käyttäytymiskoodit ovat mukana myötävaikuttamassa kouluammuskelun syntyyn, ne myös estävät koulua havaitsemasta kouluampujan aikeita hänen jättämistään vihjeistä huolimatta. Kouluissa vaikuttaa siten toisaalta tekijöitä, jotka suoraan myötävaikuttavat kouluammuskelujen syntyyn ja toisaalta tekijöitä, joiden ansiosta kouluampujan aikeet jäävät koululta huomaamatta.
Tutkijat suosittelevat kouluammuskelujen ehkäisyyn koko koulun kattavaa sosiaalisten rakenteiden muutosta. Kouluun tulee tutkijoiden mukaan luoda turvallinen ja välittävä yhteenkuuluvuuden ilmapiiri, jossa erilaisuus hyväksytään ja ennaltaehkäistään kiusaamista. Kouluammuskeluja ehkäistäkseen koulun tulee opettaa väkivallattomia tapoja ratkaista konflikteja. Koulun aikuisten tulee tuntea kaikki oppilaansa ja toimia esimerkkinä nuorille. Monien nykyään käytössä olevien kouluammuskelujen ennaltaehkäisyyn tähtäävien toimenpiteiden vaikutukset sen sijaan, ovat tutkijoiden mukaan vähäisiä tai jopa ammuskelujen todennäköisyyttä lisääviä.