Sisäinen viestintä projektihallinnan tukena : case: Yritys X
Vikman, Salla (2012)
Vikman, Salla
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017605
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sisäisen viestinnän merkitystä pienyrityksen projektihallinnan tukena. Tarkoituksena on selvittää case-yritystä apuna käyttäen millainen on projektiohjautuvan yrityksen viestintästrategia, miten se muodostetaan ja millainen rooli johtajalla on sen toteuttajana.
Sisäinen viestintä on teorian mukaan hyvin sidoksissa yrityksen muunkin strategiatyön yhteyteen. Sen tärkeyttä voi kiteyttää varsinkin asiakaslähtöisissä projektiorganisaatioissa, joissa oikeanlainen, tehokas viestintä tukee projektin prosesseja. Sisäinen viestintä on myös hyvin pitkälle yrityksen organisaatiokulttuuriin sidottua, jonka takia sitä voi olla välillä vaikea saada kiteytettyä strategian muotoon. Tässä implementoinnissa johtajan merkitys kasvaa hyvinkin suureksi. Hänen tehtävänään on ohjata työntekijöitä oikeanlaiseen työntekoon ja rohkaista informatiiviseen ja ajankohtaiseen viestintään.
Tutkimukseni mukaan case-yrityksessä sisäinen viestintä on hyvin tiukasti sidoksissa organisaatiokulttuuriin ja se aiheuttaa ongelmia yrityksen toiminnalle. Kukaan ei tahdo ottaa johtajan roolia ja projektien suunnitelmallisuus on hyvin yksinkertaista eikä näin ollen tue projekteja tai niiden toteuttamista tarpeeksi. Yrityksessä haluttaisiin myös kasvaa ja kansainvälistyä, mutta tämä ei ole mahdollista ennen kuin sen omat prosessit ovat tarpeeksi vahvat.
Yrityksen sisäinen viestintä on elintärkeä yrityksen toiminnan kannalta. Projektiluontoisessa yrityksessä sisäisen viestinnän täytyy toimia tai muuten ongelmat voivat kääntää liiketoiminnan tämän hetkisen vahvan kasvun laskuun.
Sisäinen viestintä on teorian mukaan hyvin sidoksissa yrityksen muunkin strategiatyön yhteyteen. Sen tärkeyttä voi kiteyttää varsinkin asiakaslähtöisissä projektiorganisaatioissa, joissa oikeanlainen, tehokas viestintä tukee projektin prosesseja. Sisäinen viestintä on myös hyvin pitkälle yrityksen organisaatiokulttuuriin sidottua, jonka takia sitä voi olla välillä vaikea saada kiteytettyä strategian muotoon. Tässä implementoinnissa johtajan merkitys kasvaa hyvinkin suureksi. Hänen tehtävänään on ohjata työntekijöitä oikeanlaiseen työntekoon ja rohkaista informatiiviseen ja ajankohtaiseen viestintään.
Tutkimukseni mukaan case-yrityksessä sisäinen viestintä on hyvin tiukasti sidoksissa organisaatiokulttuuriin ja se aiheuttaa ongelmia yrityksen toiminnalle. Kukaan ei tahdo ottaa johtajan roolia ja projektien suunnitelmallisuus on hyvin yksinkertaista eikä näin ollen tue projekteja tai niiden toteuttamista tarpeeksi. Yrityksessä haluttaisiin myös kasvaa ja kansainvälistyä, mutta tämä ei ole mahdollista ennen kuin sen omat prosessit ovat tarpeeksi vahvat.
Yrityksen sisäinen viestintä on elintärkeä yrityksen toiminnan kannalta. Projektiluontoisessa yrityksessä sisäisen viestinnän täytyy toimia tai muuten ongelmat voivat kääntää liiketoiminnan tämän hetkisen vahvan kasvun laskuun.