Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opettelemalla onnistut : harjoittelun vaikutus lapsen motoristen perustaitojen kehittymiseen

Karhumäki, Krista; Hutri, Karoliina (2009)

 
Avaa tiedosto
Hutri_Karoliina-Karhumaki_Krista.pdf (1.700Mt)
Lataukset: 


Karhumäki, Krista
Hutri, Karoliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia fysioterapeuttisessa pienryhmässä tapahtuvan harjoittelun vaikutusta motorisissa perustaidoissa erityistukea tarvitsevien 5-6 –vuotiaiden lasten motorisiin perustaitoihin. Lapset harjoittelivat ohjatusti MOTO-kerhossa kerran viikossa tunnin ajan. Harjoittelujakso kesti kymmenen viikkoa. Tutkimukseen osallistui neljä lasta. Lasten motorisia perustaitoja arvioitiin harjoittelujaksoa ennen ja jälkeen alle kouluikäisten lasten havaintomotorisia ja motorisia perustaitoja mittaavalla APM-testistöllä.

Idea kerhosta pohjautuu vuonna 2007 valmistuneiden fysioterapeuttiopiskelijoiden opinnäytetyöhön: MOTO-kerho 5-6 –vuotiaille lapsille. Yhteistyökumppanina toimi Oppimiskeskus Optiimi, jolle kerho toteutettiin pilottihankkeena.

Teoriaosuudessa on käsitelty havaintomotorisia ja motorisia perustaitoja. Lisäksi työssä on esitelty motorisissa perustaidoissa erityistukea tarvitsevien lasten ohjausta ja oppimista. Työhön on kerätty myös testaamiseen liittyviä perusasioita.

Testitulosten perusteella motorisissa perustaidoissa erityistukea tarvitsevien 5-6 –vuotiaiden lasten motorisiin perustaitoihin voidaan vaikuttaa yksilöllisellä fysioterapeuttisella harjoittelulla. Tutkimusaineisto osoittaa, että eniten kehitystä tapahtui liikkumis- ja käsittelytaidoissa. Vähiten muutosta ilmeni tasapainotaidoissa. Testituloksia tärkeämpänä voidaan pitää käytännön toteutuksesta saatuja kokemuksia. Fysioterapeuttisessa pienryhmässä on mahdollista antaa lapsen yksilölliset tarpeet huomioivaa ohjausta, mikä ei ole mahdollista isommissa liikuntaryhmissä.

Tutkimuksen tulokset ovat lyhyen harjoittelujakson ja pienen otannan vuoksi suuntaa-antavia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste