Asiakastyytyväisyystutkimus Kylmän ratsastustallille
Leinonen, Katja (2012)
Leinonen, Katja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317943
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa Kylmän ratsastustallin asiakkaiden tyytyväisyystasoa. Lisäksi tutkimuksen avulla haluttiin selvittää tallin puitteisiin ja toimintaan liittyviä kehityskohteita. Pääpaino tutkimuksessa oli asiakkaiden tyytyväisyyden tason selvittämisellä.
Koska toimeksiantajana oli palveluyritys, käsitellään teoriaosiossa palveluiden markkinointia ja palvelun laatua. Jotta palveluita osataan markkinoida, on tiedettävä mitä erityispiirteitä palveluilla on tuotteena ja miten erityispiirteet tulee huomioida palveluita markkinoitaessa. Palvelun laatu on erityisen tärkeä tekijä asiakastyytyväisyyden kannalta, joten on myös tärkeää tietää mistä asioista palvelun laatu koostuu ja mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden laadun kokemiseen.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kahta eri tutkimusmenetelmää, jotka olivat kyselytutkimus ja teemahaastattelu. Tutkimus painottui kyselytutkimukseen, jonka avulla kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyden tasoa. Kyselytutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake oli saatavilla sekä paperisena, että Internet-versiona. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki tallin asiakkaat. Teemahaastattelun kohderyhmänä olivat tallin asiakkaana olevat hevosen omistajat. Toissijaisen tutkimuskohteen, tallin puitteiden kehityskohteiden löytäminen painottui teemahaastatteluun. Haastatteluja varten haastateltiin kahta eri hevosen omistajaa.
Kyselytutkimuksen avulla saatiin selville, että talliin ja sen toimintaan oltiin pääosin tyytyväisiä. Kuitenkin myös tyytymättömyyttä ilmeni joissain määrin. Avointen kysymysten avulla saatiinkin runsaasti hyviä kehitysideoita. Teemahaastattelujen avulla löydettiin myös kehityskohteita niin tallin toimintaan, kuin puitteisiinkin liittyen. Tulosten mukaan tallille kaivataan enemmän säilytystilaa, monipuolisempaa hevosvalikoimaa etenkin osaavien hevosten suhteen sekä enemmän positiivista palautetta ja asennetta henkilökunnalta.
Koska toimeksiantajana oli palveluyritys, käsitellään teoriaosiossa palveluiden markkinointia ja palvelun laatua. Jotta palveluita osataan markkinoida, on tiedettävä mitä erityispiirteitä palveluilla on tuotteena ja miten erityispiirteet tulee huomioida palveluita markkinoitaessa. Palvelun laatu on erityisen tärkeä tekijä asiakastyytyväisyyden kannalta, joten on myös tärkeää tietää mistä asioista palvelun laatu koostuu ja mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden laadun kokemiseen.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kahta eri tutkimusmenetelmää, jotka olivat kyselytutkimus ja teemahaastattelu. Tutkimus painottui kyselytutkimukseen, jonka avulla kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyden tasoa. Kyselytutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake oli saatavilla sekä paperisena, että Internet-versiona. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki tallin asiakkaat. Teemahaastattelun kohderyhmänä olivat tallin asiakkaana olevat hevosen omistajat. Toissijaisen tutkimuskohteen, tallin puitteiden kehityskohteiden löytäminen painottui teemahaastatteluun. Haastatteluja varten haastateltiin kahta eri hevosen omistajaa.
Kyselytutkimuksen avulla saatiin selville, että talliin ja sen toimintaan oltiin pääosin tyytyväisiä. Kuitenkin myös tyytymättömyyttä ilmeni joissain määrin. Avointen kysymysten avulla saatiinkin runsaasti hyviä kehitysideoita. Teemahaastattelujen avulla löydettiin myös kehityskohteita niin tallin toimintaan, kuin puitteisiinkin liittyen. Tulosten mukaan tallille kaivataan enemmän säilytystilaa, monipuolisempaa hevosvalikoimaa etenkin osaavien hevosten suhteen sekä enemmän positiivista palautetta ja asennetta henkilökunnalta.