Verkkomarkkinointisuunnitelma : Case: Pohjolan Matka
Hakkarainen, Lotta (2012)
Hakkarainen, Lotta
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718670
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakasnäkökulmasta Pohjolan Matkan markkinoinnin tarvetta internetissä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma. Verkkomarkkinoinnin kehittäminen ja sen suunnittelu osana yrityksen muuta markkinointia on tärkeää, jotta asiakkaat osattaisiin tavoittaa monikanavaisesti. Verkkomarkkinoinnin kehittäminen avaa yritykselle hyvät kasvumahdollisuudet internetin markkinoinnin maailmassa.
Tutkimus toteutettiin pääsääntöisesti kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa Pohjolan Matkan internetsivuille avattiin sähköinen kyselylomake yrityksen asiakkaille. Kyselyyn vastasi 107 internetsivuilla vieraillutta. Yrityksen henkilöstölle suunnattu kysely toteutettiin avoimena kvalitatiivisena kyselynä. Henkilöstön kyselyyn vastasi kaksi markkinoinnista vastaavaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että yritykseltä toivottiin aktiivisempaa sähköistä markkinointia internetissä. Asiakkaat suhtautuivat positiivisesti yrityksen nykyiseen markkinointitoimintaan internetissä. Yleisesti Pohjolan Matkan internetsivuja pidettiin hyvinä. Eniten yritykseltä toivottiin aktiivista osallistumista sosiaalisessa mediassa markkinointiin. Vastaajat toivoivat yrityksen tuovan paremmin esille sosiaalisessa mediassa matkojen ohjelmistoa, kuvia ja videoita kohteista ja tietoa uusista tuotteista. Tärkeimpinä kehittämisen kohteina pidettiin sosiaalisessa mediassa markkinointia, kuten videoiden tuomista internetsivuille ja facebookiin, sekä blogin kirjoittamista ja sen esille tuomia matkakertomuksia kohteista ja kulttuureista.
Tutkimus toteutettiin pääsääntöisesti kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa Pohjolan Matkan internetsivuille avattiin sähköinen kyselylomake yrityksen asiakkaille. Kyselyyn vastasi 107 internetsivuilla vieraillutta. Yrityksen henkilöstölle suunnattu kysely toteutettiin avoimena kvalitatiivisena kyselynä. Henkilöstön kyselyyn vastasi kaksi markkinoinnista vastaavaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että yritykseltä toivottiin aktiivisempaa sähköistä markkinointia internetissä. Asiakkaat suhtautuivat positiivisesti yrityksen nykyiseen markkinointitoimintaan internetissä. Yleisesti Pohjolan Matkan internetsivuja pidettiin hyvinä. Eniten yritykseltä toivottiin aktiivista osallistumista sosiaalisessa mediassa markkinointiin. Vastaajat toivoivat yrityksen tuovan paremmin esille sosiaalisessa mediassa matkojen ohjelmistoa, kuvia ja videoita kohteista ja tietoa uusista tuotteista. Tärkeimpinä kehittämisen kohteina pidettiin sosiaalisessa mediassa markkinointia, kuten videoiden tuomista internetsivuille ja facebookiin, sekä blogin kirjoittamista ja sen esille tuomia matkakertomuksia kohteista ja kulttuureista.