Päivittäiskosmetiikkaosaston myyjien perehdytys ihon ja kosmetiikan toimintaan Case: K-Citymarket Järvenpää
Ohvanainen, Hanna; Pekkala, Nina (2012)
Ohvanainen, Hanna
Pekkala, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418370
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö keskittyi perehdyttämään K-Citymarket Järvenpään kosme-tiikkaosaston työntekijät ihon rakenteeseen ja yleisiin kosmetiikan raaka-aineryhmiin. Pereh-dytys käsitteli lisäksi kosmetiikan ainesosaluettelon ja muiden pakkausmerkintöjen tulkintaa. Koulutukselle oli selkeä tarve, sillä kuluttajien kiinnostus tuotteiden sisältöä kohtaan on li-sääntynyt. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tavaratalon kosmetiikkamyyjille paremmat valmiudet vastata asiakkaiden kysymyksiin tuotteiden raaka-aineista ja vaikutuksista.
Perehdytys järjestettiin päivittäiskosmetiikkaosaston myyjille, sillä heiltä ei edellytetä kau-neudenhoitoalan koulutusta, joten heidän tietämyksensä kosmetiikasta ja eri ihotyypeille so-veltuvista tuotteista on vähäinen. Työntekijät ovat pääosin jakelijoiden järjestämien koulu-tusten varassa, ja näihinkin tilaisuuksiin osallistuminen on vapaaehtoista. Valtaosa kuluttajis-ta kuitenkin ostaa kosmetiikkatuotteensa marketeista, joten on tärkeää, että hekin saavat asianmukaista tietoa ja palvelua.
Opinnäytetyön teoriataustassa käsitellään ihon rakennetta ja toimintaa sekä erilaisia ihotyyp-pejä ja yleisiä iho-ongelmia. Kosmetiikan raaka-aineryhmistä perehdytään kosteuttaviin ai-neisiin, säilöntäaineisiin sekä hajusteisiin. Lopuksi kerrotaan kosmetiikkatuotteen ai-nesosaluettelon tulkitsemisesta ja kosmetiikan pakollisista pakkausmerkinnöistä. Pohjana teo-riataustan ja koulutuksen sisällön koostamiseen toimi kvalitatiivinen tutkimus, jonka avulla selvitettiin työntekijöiden toiveita koulutuksen suhteen.
Työn toiminnallisuudesta johtuen koulutusmateriaalin koostamisen ja itse koulutustilaisuuden järjestämisen kuvaus on tärkeässä osassa. Opinnäytetyössä pohditaan myös nykyistä kauneu-denhoitoalan koulutustilannetta ja keinoja kosmetiikkamyyjien tietotason parantamiseksi se-kä analysoidaan työn tavoitteiden toteutumista.
Koulutukseen osallistuneilta kerätyn palautteen perusteella perehdytys vastasi heidän odotuk-siaan. Osallistujat kokivat tietotasonsa nousseen ja kaikki uskoivat asiakaspalvelutilanteiden helpottuvan koulutuksen ansiosta.
Perehdytys järjestettiin päivittäiskosmetiikkaosaston myyjille, sillä heiltä ei edellytetä kau-neudenhoitoalan koulutusta, joten heidän tietämyksensä kosmetiikasta ja eri ihotyypeille so-veltuvista tuotteista on vähäinen. Työntekijät ovat pääosin jakelijoiden järjestämien koulu-tusten varassa, ja näihinkin tilaisuuksiin osallistuminen on vapaaehtoista. Valtaosa kuluttajis-ta kuitenkin ostaa kosmetiikkatuotteensa marketeista, joten on tärkeää, että hekin saavat asianmukaista tietoa ja palvelua.
Opinnäytetyön teoriataustassa käsitellään ihon rakennetta ja toimintaa sekä erilaisia ihotyyp-pejä ja yleisiä iho-ongelmia. Kosmetiikan raaka-aineryhmistä perehdytään kosteuttaviin ai-neisiin, säilöntäaineisiin sekä hajusteisiin. Lopuksi kerrotaan kosmetiikkatuotteen ai-nesosaluettelon tulkitsemisesta ja kosmetiikan pakollisista pakkausmerkinnöistä. Pohjana teo-riataustan ja koulutuksen sisällön koostamiseen toimi kvalitatiivinen tutkimus, jonka avulla selvitettiin työntekijöiden toiveita koulutuksen suhteen.
Työn toiminnallisuudesta johtuen koulutusmateriaalin koostamisen ja itse koulutustilaisuuden järjestämisen kuvaus on tärkeässä osassa. Opinnäytetyössä pohditaan myös nykyistä kauneu-denhoitoalan koulutustilannetta ja keinoja kosmetiikkamyyjien tietotason parantamiseksi se-kä analysoidaan työn tavoitteiden toteutumista.
Koulutukseen osallistuneilta kerätyn palautteen perusteella perehdytys vastasi heidän odotuk-siaan. Osallistujat kokivat tietotasonsa nousseen ja kaikki uskoivat asiakaspalvelutilanteiden helpottuvan koulutuksen ansiosta.