Koulutuspäivä Kymenlaakson poliisilaitokselle, psykiatrisen potilaan kohtaamisesta
Seppänen, Noora; Heinä, Maiju (2009)
Seppänen, Noora
Heinä, Maiju
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276366
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja toteuttaa koulutuspäivä poliiseille psykiatrisen potilaan kohtaamisesta. Alustavan kyselyn mukaan poliiseilla on hyvin vähäiset tiedot psykiatrisista häiriöistä kärsivistä henkilöistä. Tavoitteena oli myös parantaa poliisien ja hoitohenkilöstön välistä yhteistyötä. Opettaminen tapahtui luentoina, PowerPoint dioja apuna käyttäen. Luennon lopuksi poliisien omaksumaa tietoa testattiin ryhmätyöllä, joka purettiin yhdessä. Päivän päätteeksi poliiseille jaettiin palautelomakkeet, jossa oli viisi (5) monivalintakysymystä ja yksi (1) avoin kohta. Lomakkeita jaet-tiin 40 kappaletta, joista palautui täytettynä 39.
Koulutuspäivä sisälsi alkuun osion yleisimmistä psykiatrisista häiriöistä ja neuvoja kohtaamistilanteisiin, myös itsemurha ja oikeuspsykiatria olivat osana koulutuspäivän runkoa. Saimme koulutuspäivään kaksi asiantuntijaa, jotka kertoivat omasta työstään ja kohtaamisistaan psykiatrisen potilaan kanssa. Opetustyylinämme käytimme behavioristista ja humanistista tyyliä. Poliisit olivat aktiivisia, joten vuorovaikutustilanteita syntyi paljon.
Palautelomakkeiden perusteella poliisit olivat tyytyväisiä päivään. Vastaajista viisi koki luentopäivän hyödyttömäksi ja 34 hyödylliseksi poliisin työn kannalta. Koulutuspäivän pituutta pidettiin sopivana ja useiden mielestä poliisien ja hoitohenkilöstön yhteistyö on hyvää, ongelmaksi koettiin lääkärit.
Koulutuspäivä sisälsi alkuun osion yleisimmistä psykiatrisista häiriöistä ja neuvoja kohtaamistilanteisiin, myös itsemurha ja oikeuspsykiatria olivat osana koulutuspäivän runkoa. Saimme koulutuspäivään kaksi asiantuntijaa, jotka kertoivat omasta työstään ja kohtaamisistaan psykiatrisen potilaan kanssa. Opetustyylinämme käytimme behavioristista ja humanistista tyyliä. Poliisit olivat aktiivisia, joten vuorovaikutustilanteita syntyi paljon.
Palautelomakkeiden perusteella poliisit olivat tyytyväisiä päivään. Vastaajista viisi koki luentopäivän hyödyttömäksi ja 34 hyödylliseksi poliisin työn kannalta. Koulutuspäivän pituutta pidettiin sopivana ja useiden mielestä poliisien ja hoitohenkilöstön yhteistyö on hyvää, ongelmaksi koettiin lääkärit.