Sosionomi (AMK) varhaiskasvatuksen osaajana : Selvitys sosionomin (AMK) työtehtävistä ja osaamisesta Lappeenrannan varhaiskasvatuksessa
Haiko, Elina; Talka, Kaisa (2012)
Haiko, Elina
Talka, Kaisa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418323
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin sosionomien (AMK) sijoittumisen ja työtehtävien nykytilaa varhaiskasvatuksen työkentällä Lappeenrannassa. Lisäksi selvitettiin, miten koulutuksessa saavutettu varhaiskasvatusosaaminen näyttäytyy työelämässä ja miten koulutusta voitaisiin kehittää vastaamaan nykyistä paremmin työelämän vaatimuksiin. Selvityksen tarkoituksena oli edistää realistista ymmärrystä työtilanteen nykytilasta sekä lisätä työntekijöiden ja koulutuksen tuottajien tietoa sosionomien (AMK) varhaiskasvatusosaamisesta.
Sosionomin (AMK) varhaiskasvatusosaamista hahmottamaan on luotu sosiaalialan varhaiskasvatuskompetenssit, joiden tehtävänä on hahmottaa sosionomin osaamista yliopistokouluttautuneiden lastentarhan opettajien rinnalla. Keväällä 2012 Lappeenrannassa työskenteli lastentarhan opettajan tehtävissä 173,78 henkilöä, joista 46 oli koulutukseltaan sosionomeja (AMK).
Selvitys toteutettiin sähköisen Webropol-kyselyn avulla. Kyselylomake toimitettiin esimieskontakteja hyödyntäen varhaiskasvatuksessa työskenteleville sosionomeille (AMK). Vastauksia saatiin 16 lastentarhanopettajana työskentelevältä sosionomilta (AMK) ja saatu aineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Vastaajamäärän vuoksi tuloksia ei voida yleistää.
Tuloksista ilmenee, että sosionomit (AMK) työskentelevät Lappeenrannan varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajina sekä määräaikaisissa että vakituisissa työsuhteissa. Koulutuksessa saavutettu osaaminen näyttäytyy erityisesti eettisenä, palvelujärjestelmä- ja kriittisenä ja osallistavana yhteiskuntaosaamisena. Koulutukseen puolestaan kaivattiin lisää pedagogiikan, kehityspsykologian ja varhaiskasvatuksen menetelmien opintoja. Sosionomi (AMK)- koulutuksen kehitystarpeena nähtiin myös mahdollisuus esiopetuspätevyyteen. Sosionomin (AMK) ja yliopistossa kouluttautuneiden lastentarhanopettajien työparikäytäntöjen hyödyntämiseen kaivattiin kehitystä työelämässä. Työparina työskentelyn etuihin ja kehittämiseen liittyvä tutkimus olisi tarpeen.
Sosionomin (AMK) varhaiskasvatusosaamista hahmottamaan on luotu sosiaalialan varhaiskasvatuskompetenssit, joiden tehtävänä on hahmottaa sosionomin osaamista yliopistokouluttautuneiden lastentarhan opettajien rinnalla. Keväällä 2012 Lappeenrannassa työskenteli lastentarhan opettajan tehtävissä 173,78 henkilöä, joista 46 oli koulutukseltaan sosionomeja (AMK).
Selvitys toteutettiin sähköisen Webropol-kyselyn avulla. Kyselylomake toimitettiin esimieskontakteja hyödyntäen varhaiskasvatuksessa työskenteleville sosionomeille (AMK). Vastauksia saatiin 16 lastentarhanopettajana työskentelevältä sosionomilta (AMK) ja saatu aineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Vastaajamäärän vuoksi tuloksia ei voida yleistää.
Tuloksista ilmenee, että sosionomit (AMK) työskentelevät Lappeenrannan varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajina sekä määräaikaisissa että vakituisissa työsuhteissa. Koulutuksessa saavutettu osaaminen näyttäytyy erityisesti eettisenä, palvelujärjestelmä- ja kriittisenä ja osallistavana yhteiskuntaosaamisena. Koulutukseen puolestaan kaivattiin lisää pedagogiikan, kehityspsykologian ja varhaiskasvatuksen menetelmien opintoja. Sosionomi (AMK)- koulutuksen kehitystarpeena nähtiin myös mahdollisuus esiopetuspätevyyteen. Sosionomin (AMK) ja yliopistossa kouluttautuneiden lastentarhanopettajien työparikäytäntöjen hyödyntämiseen kaivattiin kehitystä työelämässä. Työparina työskentelyn etuihin ja kehittämiseen liittyvä tutkimus olisi tarpeen.