"Miten siinä kävi, kun metsään mentiin? : Retkipalvelutuote hyvinvoinnin lisääjänä
Saarinen, Suvi (2009)
Saarinen, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276295
Tiivistelmä
Luonto on ihmiselle luonnollinen ympäristö, sillä ihminen on osa luontoa. Luonto koetaan useimmiten elvyttävänä ympäristönä, koska se on terapeuttinen ja elementeiltään kuntouttava. Perustan sosionomiksi valmistuttuani yrityksen, joka tarjoaa sosiaalialan luontokuntoutuspalveluita. Opinnäytetyön tarkoitus on testata tulevan yritykseni retkipalvelutuotetta.
Opinnäytetyöni tutkimusongelma oli: Minkälaisia vaikutuksia luontoretkellä on yksilön hyvinvointiin. Tutkimuskysymyksinä olivat: Minkälaisia elpymisen tai muutoksen merkkejä on havaittavissa luontoretkelle osallistuneissa nuorissa sekä Millä tavoin retkipalvelutuote vastasi tilaajan tavoitteita ja odotuksia? Jälkimmäinen kysymys liittyi yritykseni pilotointiin.
Tutkimus oli laadullinen ja toteutin sen toimintatutkimuksellisella otteella. Aineistonkeruumenetelminä käytin osallistuvaa havainnointia ja havaintopäiväkirjaa, haastattelua sekä narratiivisten lauseiden lomaketta. Toteutin tutkimuksen 9.- ja 10. – luokkalaisista koostuvan lisäopetusryhmän kanssa ja toteutustapana oli retki Helvetinjärven kansallispuistoon 1.-2.10.2009. Retki oli tarkoitettu koko ryhmälle, mutta sille osallistui kuusi nuorta kahdestakymmenestä.
Tutkimus osoitti, että Helvetinjärven kansallispuistoon tehdyllä retkellä oli elvyttäviä vaikutuksia ja se vaikutti positiivisesti sille osallistuneiden nuorten koulumotivaatioon ja itsetuntoon. Retken aikana koettiin myös negatiivisia tuntemuksia, esimerkiksi kylmyyden seurauksena. Retken jälkeiset havainnot retkelle osallistuneista oppilaista olivat myönteisiä. Retkipalvelutuotteen prosessi, joka koostui kevään yhteistyön sopimisesta ja toiminnan suunnittelusta, ryhmäytyspäivästä koulun alussa sekä kahden päivän luontoretkestä, koettiin onnistuneena. Myös parantamisen varaa löydettiin. Erityisesti retken alhainen osallistumisprosentti yllätti, ja retken pohjustustyön ja ajankohdan suhteen nähtiin parantamisen varaa. Myös yhteistyö opinnäytetyön tekijän ja ohjaajien välillä olisi voinut olla informatiivisempaa ennen ryhmäytyspäivää.
Tutkimuksen yhtenä peruspilarina oli sosiaalinen konstruktivismi. Näin ollen minun oli mahdotonta tutkijana määritellä suoria vastauksia tutkimuskysymyksiin. Monet aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet luonnon vaikuttavan myönteisesti ihmisiin. Tämä tutkimus vahvisti aikaisempien tutkimusten tuloksia. Koin tutkimuksen tarpeellisena, sillä se herätti minussa paljon pohdintaa. Tutkimus paljasti uusia palvelutuotteen tutkimus- ja kehittämiskohteita.
Opinnäytetyöni tutkimusongelma oli: Minkälaisia vaikutuksia luontoretkellä on yksilön hyvinvointiin. Tutkimuskysymyksinä olivat: Minkälaisia elpymisen tai muutoksen merkkejä on havaittavissa luontoretkelle osallistuneissa nuorissa sekä Millä tavoin retkipalvelutuote vastasi tilaajan tavoitteita ja odotuksia? Jälkimmäinen kysymys liittyi yritykseni pilotointiin.
Tutkimus oli laadullinen ja toteutin sen toimintatutkimuksellisella otteella. Aineistonkeruumenetelminä käytin osallistuvaa havainnointia ja havaintopäiväkirjaa, haastattelua sekä narratiivisten lauseiden lomaketta. Toteutin tutkimuksen 9.- ja 10. – luokkalaisista koostuvan lisäopetusryhmän kanssa ja toteutustapana oli retki Helvetinjärven kansallispuistoon 1.-2.10.2009. Retki oli tarkoitettu koko ryhmälle, mutta sille osallistui kuusi nuorta kahdestakymmenestä.
Tutkimus osoitti, että Helvetinjärven kansallispuistoon tehdyllä retkellä oli elvyttäviä vaikutuksia ja se vaikutti positiivisesti sille osallistuneiden nuorten koulumotivaatioon ja itsetuntoon. Retken aikana koettiin myös negatiivisia tuntemuksia, esimerkiksi kylmyyden seurauksena. Retken jälkeiset havainnot retkelle osallistuneista oppilaista olivat myönteisiä. Retkipalvelutuotteen prosessi, joka koostui kevään yhteistyön sopimisesta ja toiminnan suunnittelusta, ryhmäytyspäivästä koulun alussa sekä kahden päivän luontoretkestä, koettiin onnistuneena. Myös parantamisen varaa löydettiin. Erityisesti retken alhainen osallistumisprosentti yllätti, ja retken pohjustustyön ja ajankohdan suhteen nähtiin parantamisen varaa. Myös yhteistyö opinnäytetyön tekijän ja ohjaajien välillä olisi voinut olla informatiivisempaa ennen ryhmäytyspäivää.
Tutkimuksen yhtenä peruspilarina oli sosiaalinen konstruktivismi. Näin ollen minun oli mahdotonta tutkijana määritellä suoria vastauksia tutkimuskysymyksiin. Monet aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet luonnon vaikuttavan myönteisesti ihmisiin. Tämä tutkimus vahvisti aikaisempien tutkimusten tuloksia. Koin tutkimuksen tarpeellisena, sillä se herätti minussa paljon pohdintaa. Tutkimus paljasti uusia palvelutuotteen tutkimus- ja kehittämiskohteita.