Brändikuvan muodostuminen - case FC Honka
Jutila, Teemu (2009)
Jutila, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306505
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tekovaiheessa monet markkinat ovat taloudellisessa kriisissä ja maailman talous on pahassa lamassa. Tämä näkyy myös urheilun parissa, koska esimerkiksi sponsorien saaminen on vaikeampaa ja siksi seurojen henkilöstökuluja sekä pelaajabudjetteja joudutaan pienentämään. Lisäksi lama on iskenyt tavallisten kansalaisten lompakkoihin ja he karsivat menojaan paljon, mikä näkyy pieninä katsojamäärinä jalkapallossa. Kilpailu menestyksestä jalkapallossa on kovaa ja tämä aiheuttaa seuroille uusia ennennäkemättömiä haasteita. Menestystä on tultava, jotta kannattajien mielenkiinto ja seuran yleinen tunnettavuus pysyvät korkealla. Oman seuran brändiä ja toimintaa on tehostettava jatkuvasti, vaikka vastapainona toimintaan käytettävien rahallisten resurssien määrä pienenee koko ajan.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona FC Hongan miesten edustusjoukkueen toimintaa pyörittävälle Pallohonka RY:lle kesällä 2009. Tutkimuksessa selvitettiin tietyn kohderyhmän mielipidettä siitä, että kuinka hyvin käytännössä FC Hongan brändilupaus toimii. FC Honka nousi Veikkausliigaan kaudella 2005 ja silloin asetettiin tavoitteet uudesta stadionista sekä erilaisesta pelityylistä. Lisäksi silloin esiteltiin FC Hongan toiminnan arvot. Nyt neljän vuoden toiminnan jälkeen haluttiin tutkia, kuinka hyvin nämä lupaukset toimivat. Aihetta ei ole aikaisemmin tutkittu, joten siksi se on ajankohtainen sekä mielenkiintoinen.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, kuinka hyvin FC Hongan brändilupaus tietyn kohderyhmän mielestä toimii. Tulosten tarkoituksena on olla suuntaa antavia, joita voidaan käyttää työkaluina FC Hongan brändin kehittämisessä. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin syyskuun aikana sähköisellä kyselylomakkeella, joka muodostui 15 monivalintakysymyksestä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee brändiä ja siihen liittyviä lupauksia.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että kohderyhmän henkilöt olivat sitä mieltä, että FC Hongan brändilupaus toimii hyvin. Erityisesti vastaajat kokivat erilaisen pelityylin sekä suunnitelmallisen juniorikasvatuksen toimivan erinomaisesti.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona FC Hongan miesten edustusjoukkueen toimintaa pyörittävälle Pallohonka RY:lle kesällä 2009. Tutkimuksessa selvitettiin tietyn kohderyhmän mielipidettä siitä, että kuinka hyvin käytännössä FC Hongan brändilupaus toimii. FC Honka nousi Veikkausliigaan kaudella 2005 ja silloin asetettiin tavoitteet uudesta stadionista sekä erilaisesta pelityylistä. Lisäksi silloin esiteltiin FC Hongan toiminnan arvot. Nyt neljän vuoden toiminnan jälkeen haluttiin tutkia, kuinka hyvin nämä lupaukset toimivat. Aihetta ei ole aikaisemmin tutkittu, joten siksi se on ajankohtainen sekä mielenkiintoinen.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, kuinka hyvin FC Hongan brändilupaus tietyn kohderyhmän mielestä toimii. Tulosten tarkoituksena on olla suuntaa antavia, joita voidaan käyttää työkaluina FC Hongan brändin kehittämisessä. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin syyskuun aikana sähköisellä kyselylomakkeella, joka muodostui 15 monivalintakysymyksestä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee brändiä ja siihen liittyviä lupauksia.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että kohderyhmän henkilöt olivat sitä mieltä, että FC Hongan brändilupaus toimii hyvin. Erityisesti vastaajat kokivat erilaisen pelityylin sekä suunnitelmallisen juniorikasvatuksen toimivan erinomaisesti.