Esiopetuksen oppilashuolto Hyvinkäällä
Pirttikoski-Mäkilevo, Anna Maija; Peltola, Tanja (2012)
Pirttikoski-Mäkilevo, Anna Maija
Peltola, Tanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316261
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Hyvinkää
Sosiaalialan koulutusohjelma, Perhekeskeisen varhaiskasvatuksen kehittäminen ja johtaminen
Tanja Peltola ja Anna Maija Pirttikoski-Mäkilevo
Esiopetuksen oppilashuolto Hyvinkäällä
Vuosi 2012 Sivumäärä 65
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Hyvinkään varhaiskasvatuspalveluiden esiopetuksen oppilashuoltoa. Hyvinkään varhaiskasvatuspalvelut esittivät toiveen kartoittaa esiopetuksen oppilashuollon toteutumista Hyvinkäällä. Tutkimuskysymykset olivat: minkälaista esiopetuksen oppilashuoltotyötä tällä hetkellä Hyvinkään varhaiskasvatuksen yksiköissä toteutetaan ja minkälaista esiopetuksen oppilashuoltotyötä Hyvinkään varhaiskasvatukseen toivotaan?
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella kunnallisissa ja yksityisissä esiopetusta tarjoavissa päiväkodeissa ja kiertäviltä erityislastentarhanopettajilta.
Kyselylomakkeita lähetettiin 86 kappaletta ja niitä palautettiin 41, joten vastausprosentti oli 48 %. Tutkimus kohdistettiin koko perusjoukkoon, eli kaikille oppilashuoltoryhmiin kuuluville Hyvinkäällä työskenteleville esiopetuksesta vastaaville lastentarhanopettajille, päiväkodinjohtajille ja kiertäville erityislastentarhanopettajille, joten kyseessä oli kokonaisotanta.
Kyselyssä saatiin selville, että varhaiskasvatuksen oppilashuolto Hyvinkäällä toimii jo tällaisenaan hyvin. Lapsen oppimisen ongelmien ehkäisyyn kiinnitetään riittävästi huomiota ja varhaista tukea on saatavilla. Yhteistyötä kodin ja oppilaan kanssa pidetään tärkeänä ja oppilaan huoltaja on tärkeä yhteistyökumppani. Oppilashuoltoryhmän työ koetaan moniammatilliseksi ja sen uskotaan mahdollistavan asioiden käsittelyn mahdollisimman monesta näkökulmasta.
Tiedonkulun toivotaan olevan selkeämpää eri toimijoiden välillä. Esimerkiksi tiedonkulun esi-opetuksen ja koulun välillä tulisi olla helpompaa. Oppilashuolto esiopetuksessa on vielä vieras ja uusi toimintamuoto, jota kehitetään Hyvinkäällä.
Hyvinkää
Sosiaalialan koulutusohjelma, Perhekeskeisen varhaiskasvatuksen kehittäminen ja johtaminen
Tanja Peltola ja Anna Maija Pirttikoski-Mäkilevo
Esiopetuksen oppilashuolto Hyvinkäällä
Vuosi 2012 Sivumäärä 65
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Hyvinkään varhaiskasvatuspalveluiden esiopetuksen oppilashuoltoa. Hyvinkään varhaiskasvatuspalvelut esittivät toiveen kartoittaa esiopetuksen oppilashuollon toteutumista Hyvinkäällä. Tutkimuskysymykset olivat: minkälaista esiopetuksen oppilashuoltotyötä tällä hetkellä Hyvinkään varhaiskasvatuksen yksiköissä toteutetaan ja minkälaista esiopetuksen oppilashuoltotyötä Hyvinkään varhaiskasvatukseen toivotaan?
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella kunnallisissa ja yksityisissä esiopetusta tarjoavissa päiväkodeissa ja kiertäviltä erityislastentarhanopettajilta.
Kyselylomakkeita lähetettiin 86 kappaletta ja niitä palautettiin 41, joten vastausprosentti oli 48 %. Tutkimus kohdistettiin koko perusjoukkoon, eli kaikille oppilashuoltoryhmiin kuuluville Hyvinkäällä työskenteleville esiopetuksesta vastaaville lastentarhanopettajille, päiväkodinjohtajille ja kiertäville erityislastentarhanopettajille, joten kyseessä oli kokonaisotanta.
Kyselyssä saatiin selville, että varhaiskasvatuksen oppilashuolto Hyvinkäällä toimii jo tällaisenaan hyvin. Lapsen oppimisen ongelmien ehkäisyyn kiinnitetään riittävästi huomiota ja varhaista tukea on saatavilla. Yhteistyötä kodin ja oppilaan kanssa pidetään tärkeänä ja oppilaan huoltaja on tärkeä yhteistyökumppani. Oppilashuoltoryhmän työ koetaan moniammatilliseksi ja sen uskotaan mahdollistavan asioiden käsittelyn mahdollisimman monesta näkökulmasta.
Tiedonkulun toivotaan olevan selkeämpää eri toimijoiden välillä. Esimerkiksi tiedonkulun esi-opetuksen ja koulun välillä tulisi olla helpompaa. Oppilashuolto esiopetuksessa on vielä vieras ja uusi toimintamuoto, jota kehitetään Hyvinkäällä.