Suunnitelma jäsenhankintakampanjalle : Case: Youth Against Drugs ry, toimintavuosi 2010
Tähkä, Satu (2009)
Tähkä, Satu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306485
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Youth Against Drugs ry:lle suunniteltu jäsenhankintakampanja. YAD ry on voittoa tavoittelematon, ehkäisevän huumetyön yhdistys, jonka toiminta perustuu nuoriin vapaaehtoisiin. Perinteinen vapaaehtoistoiminta on murroksessa, jossa vapaaehtoisuuden laatu ja sitoutumisen muodot muuttuvat. Murroksen myötä
YAD ry:n jäsenmäärä on laskenut ja vapaaehtoistoiminta vähentynyt. Tämän johdosta yhdistys asetti jäsenhankinnan yhdeksi toimintavuotensa 2010 painopisteeksi. Hanke päätettiin toteuttaa erillisenä jäsenhankintakampanjana.
Opinnäytetyön tavoitteena on kampanjan myötä luoda YAD ry:n jäsenyydelle markkinointistrategia, joka palvelee yhdistyksen tarpeita pysyvänä toimintamallina. Työssä pohditaan kampanjasuunnittelua ja -suunnitteluprosessia nonprofit-organisaatioiden näkökulmasta.
Raportissa käsitellään yhdistys- ja vapaaehtoistoiminnan periaatteita, kampanjasuunnitelman sisältöä sekä suunnitteluprosessin vaiheita. Kampanjoiden toteutusta tarkastellaan nykyaikaisen markkinoinnin avulla. Opinnäytetyössä selvitetään, kuinka markkinoinnin teoriat soveltuvat nonprofit-organisaatioiden kampanjoihin ja osaksi jäsenhankintaa. Käytännön esimerkkinä työssä käydään läpi YAD ry:n jäsenhankintakampanjan kampanjasuunnitelmaa ja suunnitteluprosessin vaiheita.
Opinnäytetyön produktiivinen osa on kampanjalle laadittu, kirjallinen kampanjasuunnitelma. Suunnitelma ohjaa kampanjan toteutusta konkreettisin toimintamenetelmin ja tarjoaa työkaluja myös YAD ry:n muulle markkinoinnille sekä viestinnälle. Kampanjasuunnitelmaan laadittujen strategioiden ja käytäntöjen avulla YAD ry pystyy ylläpitämään toimintaansa niin ikään tulevaisuudessa. Produktio perustelee työn teoreettista viitekehystä käytännössä.
YAD ry:n jäsenmäärä on laskenut ja vapaaehtoistoiminta vähentynyt. Tämän johdosta yhdistys asetti jäsenhankinnan yhdeksi toimintavuotensa 2010 painopisteeksi. Hanke päätettiin toteuttaa erillisenä jäsenhankintakampanjana.
Opinnäytetyön tavoitteena on kampanjan myötä luoda YAD ry:n jäsenyydelle markkinointistrategia, joka palvelee yhdistyksen tarpeita pysyvänä toimintamallina. Työssä pohditaan kampanjasuunnittelua ja -suunnitteluprosessia nonprofit-organisaatioiden näkökulmasta.
Raportissa käsitellään yhdistys- ja vapaaehtoistoiminnan periaatteita, kampanjasuunnitelman sisältöä sekä suunnitteluprosessin vaiheita. Kampanjoiden toteutusta tarkastellaan nykyaikaisen markkinoinnin avulla. Opinnäytetyössä selvitetään, kuinka markkinoinnin teoriat soveltuvat nonprofit-organisaatioiden kampanjoihin ja osaksi jäsenhankintaa. Käytännön esimerkkinä työssä käydään läpi YAD ry:n jäsenhankintakampanjan kampanjasuunnitelmaa ja suunnitteluprosessin vaiheita.
Opinnäytetyön produktiivinen osa on kampanjalle laadittu, kirjallinen kampanjasuunnitelma. Suunnitelma ohjaa kampanjan toteutusta konkreettisin toimintamenetelmin ja tarjoaa työkaluja myös YAD ry:n muulle markkinoinnille sekä viestinnälle. Kampanjasuunnitelmaan laadittujen strategioiden ja käytäntöjen avulla YAD ry pystyy ylläpitämään toimintaansa niin ikään tulevaisuudessa. Produktio perustelee työn teoreettista viitekehystä käytännössä.