Nivelvaiheen kehittäminen oppilaan siirtyessä Hyrylän yläasteelle
Sinkkonen, Hanna (2012)
Sinkkonen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616500
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli nivelvaiheen kehittäminen oppilaan siirtyessä alakoulusta Hyrylän yläasteelle. Siihen kuuluivat nivelvaiheen käytäntöjen selkeyttäminen sekä siirtyvien oppilaiden nivelvaiheen tukeminen ja perheiden osallistaminen tähän prosessiin. Tässä kehittämishankkeessa painopiste oli vanhempien osallistamisessa lastensa koulutyöhön, koska tämänkaltaiselle painotukselle oli koulussa aiemmin suoritetun selvityksen mukaan tarvetta.
Tämän kehittämishankkeen tehtävänä oli vahvistaa Hyrylän yläasteen työntekijöiden ja oppilaiden perheiden välistä kasvatuskumppanuutta. Tämä hanke pohjautui koulussa aiemmin tehtyyn selvitykseen, hallitusohjelmaan, jossa paneudutaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön, sekä vuonna 2011 käyttöön otettuun Tuusulan perusopetuksen strategiaan, jossa määritellään Tuusulan perusopetuksen toteuttaminen.
Tämä Tuusulan strategia perustuu valtakunnalliseen perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Hyrylän yläasteen nivelvaihetta kehitettiin erilaisten osahankkeiden avulla. Yksi näistä osahankkeista on perheille keväällä 2012 tehty Hyrylän yläasteen käytänteitä esittelevä infovihkonen, jonka suunnittelussa on huomioitu perheiden ajatuksia. Puolistrukturoitua kyselylomaketta hyödyntäen kysyttiin yli sadalta perheeltä ajatuksia nivelvaiheesta. Aineisto luokiteltiin ja analysoitiin sisällön analyysin avulla pääasiallisesti kvalitatiivisesti. Vanhempien ajatuksia huomioitiin infovihkosta laadittaessa. Syksyllä 2012 infovihkosen vaikuttavuutta on selvitetty vanhemmille suunnatun lomakekyselyn avulla. Sen mukaan infovihkonen on ollut hyödyllinen perheille.
Tämän kehittämishankkeen tehtävänä oli vahvistaa Hyrylän yläasteen työntekijöiden ja oppilaiden perheiden välistä kasvatuskumppanuutta. Tämä hanke pohjautui koulussa aiemmin tehtyyn selvitykseen, hallitusohjelmaan, jossa paneudutaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön, sekä vuonna 2011 käyttöön otettuun Tuusulan perusopetuksen strategiaan, jossa määritellään Tuusulan perusopetuksen toteuttaminen.
Tämä Tuusulan strategia perustuu valtakunnalliseen perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Hyrylän yläasteen nivelvaihetta kehitettiin erilaisten osahankkeiden avulla. Yksi näistä osahankkeista on perheille keväällä 2012 tehty Hyrylän yläasteen käytänteitä esittelevä infovihkonen, jonka suunnittelussa on huomioitu perheiden ajatuksia. Puolistrukturoitua kyselylomaketta hyödyntäen kysyttiin yli sadalta perheeltä ajatuksia nivelvaiheesta. Aineisto luokiteltiin ja analysoitiin sisällön analyysin avulla pääasiallisesti kvalitatiivisesti. Vanhempien ajatuksia huomioitiin infovihkosta laadittaessa. Syksyllä 2012 infovihkosen vaikuttavuutta on selvitetty vanhemmille suunnatun lomakekyselyn avulla. Sen mukaan infovihkonen on ollut hyödyllinen perheille.