Sosiaalisen median käyttö markkinointikeinona Turun keskustan ravintoloissa
Fager, Tuomas (2012)
Fager, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418209
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on ilmiönä on yleistynyt maailmalla kovaa vauhtia. Uusia ohjelmia ja keinoja verkostoitua tulee nopeaan tahtiin. Yhä enemmän myös yritysten markkinoinnista vastaavat henkilöt ovat tiedostaneet sosiaalisen median markkinointikeinona omalle asiakassegmentilleen.
Sosiaalinen media, myös nimeltään Web 2.0, koostuu erinäisistä työkaluista, joita käytetään internetissä tai mobiililaiteissa. Näiden työkalujen avulla ihmiset verkostoituvat keskenään, minkä jälkeen samassa yhteisössä toimivat henkilöt julkaisevat sisältöä omasta aihepiiristään ja siihen toivotaan kommentteja, kysymyksiä tai muuta keskustelua. Tarkoituksena ei ole tiedonvuodatus vaan vuorovaikutus käyttäjien kesken. Se, miten hyvin tässä onnistutaan, riippuu siitä, miten asioita pystytään markkinoimaan muille ihmisille. Pelkkä mielenkiintoinen asia ei riitä, vaan tavan, jolla sen tuo esille, tulee olla oikeanlainen. Opinnäytetyö tutkii sosiaalisen median käyttöä markkinointikeinona Turun keskustan ravintoloissa, ja miten hyvin tämän nousevan markkinointikeinon potentiaali on sisäistetty.
Opinnäytetyöni tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisesti ja haastattelumuotona käytettiin strukturoimatonta haastattelua. Haastattelut suoritettiin syksyn 2012 aikana. Haastateltavat olivat ravintoloiden työntekijöitä, jotka tiesivät ravintolan markkinointihistoriasta, nykyisestä markkinoinnista ja mihin suuntaan tulevaisuudessa markkinointia on suunniteltu vietäväksi. Yhteensä haastatteluja tehtiin neljä kappaletta ja ne kaikki toteutettiin aina kyseisten haastatteluravintoloiden tiloissa.
Tutkimuksen perusteella voidaan nähdä, että tutkimuskohteena olleiden ravintoloiden tehokkuus sosiaalisen median käyttäjänä on melko hyvää. Kuitenkin markkinoinnin voidaan nähdä olevan vielä melko yksipuolista ja toimivan vain yhden sosiaalisen median tarjoaman julkaisualustan kautta, vaikka tarjolla olisi muitakin. Positiivisena asiana nähtiin sen tuoma uusi markkinointikeino vanhan ajan painetun median vierelle. Sosiaalisen median koko potentiaalia ei ainakaan vielä ole täysin tutkimus tulosten mukaan sisäistetty, vaan markkinointi on tutkimusten mukaan enemmänkin omasta tarjonnasta kertovaa kuin keskustelua herättelevää. Social media as a marketing channel in restaurants in the center of Turku
The social media have become a well-known phenomenon all around the world. People are inventing new ways and platforms to socialize and connect with each other. At the same time the people who are responsible in companies for marketing plans have recognized social media as a marketing channel for their customer segments.
The social media also known as Web 2.0 consists of different platforms and software that people use in the internet or with a mobile. With these programs people can connect with other people creating a big network and publish almost anything in them. The reason is not that people share every second of their life but the main goal for the published messages is that it will create discussion in the network by comments or questions. But one has to remember that a good idea only will not get you far if you cannot market it properly. The way how the ideas have been brought to people plays the key part. My thesis studies how well the social media is used as a marketing channel for the restaurants in the center of Turku town and how well the potential of this rising marketing scheme is understood.
Thesis research part was made by using at quantitative method and the interviewing style was non-structured. Interviews for the research were made in September and October 2012. The people that were interviewed were people who know the marketing channels, history and future plans of the company they worked for. The total number of the interviews was four and all interviews were performed in the premises of the restaurant that was interviewed.
Based on the research it can be seen that the restaurants’ efficiency as a social media user was fairly good but the marketing style is still a bit too one-sided. The marketing is also mostly made by using only one certain platform although there are many more different ways carry out marketing in social media. The research also shows that the interviewees are very positive about the social media being a new marketing channel along the old marketing styles such as flyers or posters. But the big idea of how you can use social media in different ways is still lacking a little bit. Right now the style how restaurants are using the social media is mostly advertising products, services and events that a certain restaurant offers.
Sosiaalinen media, myös nimeltään Web 2.0, koostuu erinäisistä työkaluista, joita käytetään internetissä tai mobiililaiteissa. Näiden työkalujen avulla ihmiset verkostoituvat keskenään, minkä jälkeen samassa yhteisössä toimivat henkilöt julkaisevat sisältöä omasta aihepiiristään ja siihen toivotaan kommentteja, kysymyksiä tai muuta keskustelua. Tarkoituksena ei ole tiedonvuodatus vaan vuorovaikutus käyttäjien kesken. Se, miten hyvin tässä onnistutaan, riippuu siitä, miten asioita pystytään markkinoimaan muille ihmisille. Pelkkä mielenkiintoinen asia ei riitä, vaan tavan, jolla sen tuo esille, tulee olla oikeanlainen. Opinnäytetyö tutkii sosiaalisen median käyttöä markkinointikeinona Turun keskustan ravintoloissa, ja miten hyvin tämän nousevan markkinointikeinon potentiaali on sisäistetty.
Opinnäytetyöni tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisesti ja haastattelumuotona käytettiin strukturoimatonta haastattelua. Haastattelut suoritettiin syksyn 2012 aikana. Haastateltavat olivat ravintoloiden työntekijöitä, jotka tiesivät ravintolan markkinointihistoriasta, nykyisestä markkinoinnista ja mihin suuntaan tulevaisuudessa markkinointia on suunniteltu vietäväksi. Yhteensä haastatteluja tehtiin neljä kappaletta ja ne kaikki toteutettiin aina kyseisten haastatteluravintoloiden tiloissa.
Tutkimuksen perusteella voidaan nähdä, että tutkimuskohteena olleiden ravintoloiden tehokkuus sosiaalisen median käyttäjänä on melko hyvää. Kuitenkin markkinoinnin voidaan nähdä olevan vielä melko yksipuolista ja toimivan vain yhden sosiaalisen median tarjoaman julkaisualustan kautta, vaikka tarjolla olisi muitakin. Positiivisena asiana nähtiin sen tuoma uusi markkinointikeino vanhan ajan painetun median vierelle. Sosiaalisen median koko potentiaalia ei ainakaan vielä ole täysin tutkimus tulosten mukaan sisäistetty, vaan markkinointi on tutkimusten mukaan enemmänkin omasta tarjonnasta kertovaa kuin keskustelua herättelevää.
The social media have become a well-known phenomenon all around the world. People are inventing new ways and platforms to socialize and connect with each other. At the same time the people who are responsible in companies for marketing plans have recognized social media as a marketing channel for their customer segments.
The social media also known as Web 2.0 consists of different platforms and software that people use in the internet or with a mobile. With these programs people can connect with other people creating a big network and publish almost anything in them. The reason is not that people share every second of their life but the main goal for the published messages is that it will create discussion in the network by comments or questions. But one has to remember that a good idea only will not get you far if you cannot market it properly. The way how the ideas have been brought to people plays the key part. My thesis studies how well the social media is used as a marketing channel for the restaurants in the center of Turku town and how well the potential of this rising marketing scheme is understood.
Thesis research part was made by using at quantitative method and the interviewing style was non-structured. Interviews for the research were made in September and October 2012. The people that were interviewed were people who know the marketing channels, history and future plans of the company they worked for. The total number of the interviews was four and all interviews were performed in the premises of the restaurant that was interviewed.
Based on the research it can be seen that the restaurants’ efficiency as a social media user was fairly good but the marketing style is still a bit too one-sided. The marketing is also mostly made by using only one certain platform although there are many more different ways carry out marketing in social media. The research also shows that the interviewees are very positive about the social media being a new marketing channel along the old marketing styles such as flyers or posters. But the big idea of how you can use social media in different ways is still lacking a little bit. Right now the style how restaurants are using the social media is mostly advertising products, services and events that a certain restaurant offers.