Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osallistuvan ja osallistavan esimiestyön vaikutukset työyhteisön arkeen : case: VR Asiakaspalvelukeskus Riihimäki

Hassinen, Mirkka (2012)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Mirkka_Hassinen_valmis.pdf (195.6Kt)
Lataukset: 


Hassinen, Mirkka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817129
Tiivistelmä
Osallistuvan ja osallistavan esimiestyön vaikutukset työyhteisön arkeen : case: VR Asiakas-palvelukeskus Riihimäki

Tein opinnäytetyöni VR Asiakaspalvelukeskukseen Riihimäelle, jossa työskentelen palaute- ja korvauskäsittelijänä sekä asiakasneuvojana puhelinpalvelussa. VR:llä käytetään suorituksen johtamiseen perustuvaa toimintatapaa, jonka tarkoituksena on asettaa jokaiselle työntekijälle henkilökohtaiset tavoitteet, vastuualueet ja osaamisen kehittämistarpeet sekä mahdollistaa omaa ja työyhteisön hyvinvointia parantavat toimenpiteet. Osallistuvalla ja osallistavalla esimiestyöllä on suuri merkitys suorituksen johtamisen toteutumiselle.

Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, miten osallistuva ja osallistava esimiestyö toteutuvat tänä päivänä VR Asiakaspalvelukeskuksessa Riihimäellä. Tavoitteenani oli miettiä myös, miten osallistuvaa ja osallistavaa esimiestyötä voisi vielä kehittää.

Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä olen pohtinut, millaisia asioita esimieheltä vaaditaan, että hän voi olla osallistuva ja osallistava esimies. Teoreettinen viitekehykseni perustuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä sähköisiin aineistoihin.

Käytin opinnäytetyössäni laadullista tutkimusta, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytin haastatteluita. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2012. Haastatteluissa haastateltiin VR Asiakaspalvelukeskuksen lähiesimiehiä ja työntekijöitä. Tutkimuksen tulokset analysoin käyttämällä sisällönanalyysimenetelmää.

Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että osallistuva esimiestyö toteutuu hyvin VR Asiakaspalvelukeskuksessa Riihimäellä. Lähiesimiehet osallistuvat työyhteisön arkeen olemalla läsnä, keskustelemalla, kuuntelemalla ja antamalla palautetta. Osallistava esimiestyö toteutuu joiltakin osin VR Asiakaspalvelukeskuksessa, koska työntekijöillä on mahdollisuus päästä mukaan toiminnan kehittämiseen. Osallistavan esimiestyön toteutumiseen tarvittaisiin kuitenkin lisää kannustamista ja motivointia lähiesimiehiltä.

Asiasanat: osallistuva johtaminen, osallistava johtaminen
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste