Verkkokaupan toimivuuden kehittäminen uuteen siirryttäessä
Miettinen, Jesse (2021)
Miettinen, Jesse
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290484
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä haettiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajan verkkokaupan uudistamis-hankkeelle nykyisen verkkokaupan käytettävyyttä ja toimivuutta tutkimalla. Tutkimuksen pohjana käytettiin vanhaa verkkokauppaa. Opinnäytetyö pyrki löytämään puutteita ja korjattavaa vanhasta verkkokaupasta, jotta nämä eivät toistuisi uuteen verkkokauppa pohjaan siirryttäessä.
Tietoperusta luotiin tutkimalla käytettävyyteen liittyvää kirjallisuutta ja lukemalla verkkokaupan trendeihin keskittyviä artikkeleita. Tutkimusmenetelminä käytettiin heuristista arviointia, vastaavia tuotteita myyvän kansainvälisen verkkokaupan benchmarkingia ja verkkokaupan käyttäjien havainnointia.
Tutkimuksesta selvisi, että Urumin verkkokauppa on pääosin hyvin yksinkertainen ja helppo käyttää, kansainväliset käyttäjät kohtasivat kuitenkin enemmän ongelmia kuin suomalaiset. Verkkokaupan käytettävyydestä ei löytynyt kriittisiä ongelmia. Tutkimusmenetelmiä käytettäessä kuitenkin ilmeni useita pieniä ongelmia, jotka olisi syytä korjata. Löydettyjen ongelmien lisäksi opinnäytetyössä esitetään Urumille myös kehitysehdotuksia sosiaalisen median ja käyttäjäkokemuksen hyödyntämiseen verkkokaupassa.
Tietoperusta luotiin tutkimalla käytettävyyteen liittyvää kirjallisuutta ja lukemalla verkkokaupan trendeihin keskittyviä artikkeleita. Tutkimusmenetelminä käytettiin heuristista arviointia, vastaavia tuotteita myyvän kansainvälisen verkkokaupan benchmarkingia ja verkkokaupan käyttäjien havainnointia.
Tutkimuksesta selvisi, että Urumin verkkokauppa on pääosin hyvin yksinkertainen ja helppo käyttää, kansainväliset käyttäjät kohtasivat kuitenkin enemmän ongelmia kuin suomalaiset. Verkkokaupan käytettävyydestä ei löytynyt kriittisiä ongelmia. Tutkimusmenetelmiä käytettäessä kuitenkin ilmeni useita pieniä ongelmia, jotka olisi syytä korjata. Löydettyjen ongelmien lisäksi opinnäytetyössä esitetään Urumille myös kehitysehdotuksia sosiaalisen median ja käyttäjäkokemuksen hyödyntämiseen verkkokaupassa.