Katsaus höyry- ja kaasuturbiinien laivakäyttöön
Uotila, Joni (2012)
Uotila, Joni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119065
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään höyryturbiinien ja kaasuturbiinien käyttöä pääkoneena, apukoneena ja lämmöntalteenotossa sekä yhdistelmäkoneikkoina. Työssä vertaillaan myös turbiineja dieselkoneisiin ja hieman voimalaitos- ja ilmailuratkaisuihin sekä valotetaan myös hieman turbiinien historiaa, nykyisyyttä ja tulevaisuutta laivakäytössä.
Työn on toteutettu, keräämällä materiaalia kirjoista, lehdistä ja Internetistä. Käytännön kokemusta työn tekijällä ei ole höyry- ja kaasuturbiineista, mutta teoriaan on pyritty perehtymään opinnäytetyön myötä.
Tutkielmassa on päädytty siihen, että höyry- ja kaasuturbiinin käyttö aluksilla ainoana pää- tai apukoneena nykyisillä polttoaineen hinnoilla ei ole taloudellisesti kannattavaa. Jos polttoaineen hinta laskee, on järkevää käyttää kaasu- ja höyryturbiinia aluksen pääkoneena. Taloudellisin ratkaisu tällä hetkellä on käyttää niitä yhdistelmäkoneikkoina. Pääkoneena käytetään esimerkiksi kaasuturbiinia ja sähkön tuottoon höyryturbiinia, joka toimii kaasuturbiinin pakokaasuilla kehitetyllä höyryllä.
Työn on toteutettu, keräämällä materiaalia kirjoista, lehdistä ja Internetistä. Käytännön kokemusta työn tekijällä ei ole höyry- ja kaasuturbiineista, mutta teoriaan on pyritty perehtymään opinnäytetyön myötä.
Tutkielmassa on päädytty siihen, että höyry- ja kaasuturbiinin käyttö aluksilla ainoana pää- tai apukoneena nykyisillä polttoaineen hinnoilla ei ole taloudellisesti kannattavaa. Jos polttoaineen hinta laskee, on järkevää käyttää kaasu- ja höyryturbiinia aluksen pääkoneena. Taloudellisin ratkaisu tällä hetkellä on käyttää niitä yhdistelmäkoneikkoina. Pääkoneena käytetään esimerkiksi kaasuturbiinia ja sähkön tuottoon höyryturbiinia, joka toimii kaasuturbiinin pakokaasuilla kehitetyllä höyryllä.