Hakukonemarkkinointi lisää yritysten näkyvyyttä
Parhiala, Atte (2012)
Parhiala, Atte
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018853
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on hakukonemarkkinointi ja -mainonta. Opinnäytetyössä tar-kastellaan aihetta ensin teoriapohjalta, jonka jälkeen käydään läpi kyselytutkimusta ja tämän jälkeen siirrytään tutkimustulosten tarkasteluun. Tarkoituksena on tarkastella, kuinka yritykset voivat luoda omaa näkyvyyttään hakukoneiden maailmassa, jossa pääkäyttäjä on kuluttaja. Luvussa kolme tarkastellaan hieman lähemmin, millaisia työkaluja Google tarjoaa haku-konemarkkinointiin. Hakukoneista keskitytään lähinnä Googleen, sillä se on kaikista suurin ja monipuolisin ja sitä käyttävät suurin osa ihmisistä, joka näkyy jo tutkimustuloksista.
Opinnäytetyössä käydään läpi, sitä prosessia, minkälainen on hyvä ja huono hakukonemarkki-nointi. Hakukonemarkkinointia on usealla asteella; se voi olla hakusanamainontaa erinäisin mainoksin tai se voi olla hakukoneoptimointia ja omien nettisivujen kehittämistä. Opinnäytetyössä käytetään teoriaa hyödyksi onnistuneista ja epäonnistuneista Internetmarkkinoinneista. Lopuksi käydään läpi johtopäätöksiä ja analysoidaan tutkimustuloksia ja tarkastellaan kuluttajien toiveet hakukonemainonnasta ja -markkinoinnista.
Kyselytutkimus tehtiin yhdessä yhteistyöyrityksen kanssa, joka halusi pysyä nimettömänä. Tutkimuksessa käytettiin hyväksi kvantitaviivista eli määrällistä tutkimusta. Näin ollen tutkimus on tehty pitkälti teorian pohjalta, johon liittyen kysely aiheesta tehtiin ja johon haluttiin lisää näkökulmia ja mielipiteitä vastaajilta. Kysely tehtiin nettipohjaista e-lomaketta apuna käyttäen. Teoria osuuteen kerättiin tietoa pääsääntöisesti kirjoista ja Internetistä. Tämän lisäksi koko opinnäytetyö prosessin aikana kyseltiin ja haastateltiin muutamia kavereita ja tuttavia aiheeseen liittyen, koska opinnäytetyö on tehty enimmäkseen kuluttajapuolen näkökulmasta, aivan kuten kyselykin. Kyselyt antoivat hyvät lähtökohdat tarkastella aihetta syvemmin.
Tutkimustulosten analysointi on yksi opinnäytetyön mielenkiintoisin osio, sillä tulokset ja numerot eivät valehtele. Korostetaan vielä, että tutkimus on tehty kuluttajan näkökulmasta, joten sen tulokset ovat entistä mielenkiintoisemmat, sekä kuluttajalle että yrittäjälle luettavaksi.
Opinnäytetyössä käydään läpi, sitä prosessia, minkälainen on hyvä ja huono hakukonemarkki-nointi. Hakukonemarkkinointia on usealla asteella; se voi olla hakusanamainontaa erinäisin mainoksin tai se voi olla hakukoneoptimointia ja omien nettisivujen kehittämistä. Opinnäytetyössä käytetään teoriaa hyödyksi onnistuneista ja epäonnistuneista Internetmarkkinoinneista. Lopuksi käydään läpi johtopäätöksiä ja analysoidaan tutkimustuloksia ja tarkastellaan kuluttajien toiveet hakukonemainonnasta ja -markkinoinnista.
Kyselytutkimus tehtiin yhdessä yhteistyöyrityksen kanssa, joka halusi pysyä nimettömänä. Tutkimuksessa käytettiin hyväksi kvantitaviivista eli määrällistä tutkimusta. Näin ollen tutkimus on tehty pitkälti teorian pohjalta, johon liittyen kysely aiheesta tehtiin ja johon haluttiin lisää näkökulmia ja mielipiteitä vastaajilta. Kysely tehtiin nettipohjaista e-lomaketta apuna käyttäen. Teoria osuuteen kerättiin tietoa pääsääntöisesti kirjoista ja Internetistä. Tämän lisäksi koko opinnäytetyö prosessin aikana kyseltiin ja haastateltiin muutamia kavereita ja tuttavia aiheeseen liittyen, koska opinnäytetyö on tehty enimmäkseen kuluttajapuolen näkökulmasta, aivan kuten kyselykin. Kyselyt antoivat hyvät lähtökohdat tarkastella aihetta syvemmin.
Tutkimustulosten analysointi on yksi opinnäytetyön mielenkiintoisin osio, sillä tulokset ja numerot eivät valehtele. Korostetaan vielä, että tutkimus on tehty kuluttajan näkökulmasta, joten sen tulokset ovat entistä mielenkiintoisemmat, sekä kuluttajalle että yrittäjälle luettavaksi.