Kävijäkysely Herkkujen Suomi 2012 -tapahtumasta
Jokinen, Laura (2012)
Jokinen, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917440
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. Työn tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle katsaus Herkkujen Suomi -ruokatapahtuman kävijöistä, heidän mielipiteistään sekä siitä, miten tapahtumaa voisi kehittää eteenpäin. Herkkujen Suomi 2012 –tapahtuma järjestettiin Helsingin Rautatientorilla 23 - 25.8.12. Kävijöitä tapahtumassa arvioitiin olleen yli 60 000. Tapahtuman tarkoitus oli tuoda lähi- ja luomuruokaa sekä niiden tuottajia esille. Herkkujen Suomessa tuotteitaan esitteli ja myi yli 150 kotimaisen ruoantuottajaa. Tapahtuman yhteydessä järjestettiin ensi kertaa ammattitilaisuus kaupan, ravintoloiden ja julkisten ruokapalvelujen sisäänostajille.
Lähi- ja luomuruoan kysyntä kasvaa kuluttajien keskuudessa kovaa vauhtia. Kasvavaan kysyntään vastataan kasvattamalla ruoan valinnanvaraa sekä lisäämällä ruoan hankintapaikkoja. Lähiruoan käytön edistämisessä on havaittu kuitenkin monia ongelmia, sillä pientuottajat sekä kuluttajat ovat usein niin kaukana toisistaan, etteivät kuluttajat ole tietoisia tarjonnasta eivätkä tuottajatkaan ole välttämättä selvillä kuluttajien tarpeista ja toiveista. Helsinkiläiset tuntuvat rakastavan ruokaa ja se näkyy myös kaupungin tapahtumissa. Entistä enemmän järjestetään suuria ulkoilmatapahtumia, joissa ruoka on pääosassa. Suuri kotimaisen ruoan tapahtuma Herkkujen Suomi on erinomainen tilaisuus pientuottajille tuoda tuotteitaan esille ja luoda kontakteja asiakaskuntaan. Tapahtumat ovat henkilökohtaisen kohtaamisen alueita, joilla joko onnistutaan tai epäonnistutaan. Tapahtuman on siis oltava onnistunut, jotta se luo kävijöilleen positiivisen mielikuvan. Näytteilleasettajilla sekä tapahtuman järjestäjillä on vastuu siitä, miten osallistujat kokevat tapahtuman, sillä jokainen heistä vaikuttaa osaltaan mielikuvaan, joka jää asiakkaan mieleen. Tapahtuman onnistumista voidaan selvittää muun muassa kyselyillä.
Opinnäytetyö perustuu kävijäkyselyyn, johon vastasi 218 kävijää Herkkujen Suomi 2012 –tapahtumassa. Tutkimus antoi viitteitä sille, että tapahtumaan on tultu nimenomaan ruoan takia eikä vain järjestetyn tapahtuman vuoksi. Kävijät ovat saaneet tiedon tapahtumasta pääsääntöisesti lehdestä, ystäviltään ja Internetistä. Tiedonsaantikanavan valikoitumiseen vaikutti osallistujan ikä. Tutkimuksesta voi vetää johtopäätöksen, että Herkkujen Suomi -tapahtumaa pidettiin kävijöiden keskuudessa onnistuneena ja suurin osa kävijöistä on halukkaita osallistumaan tapahtumaan uudestaan. Kehitysehdotusten osalta kävijät toivoivat tapahtumalle lähinnä lisää tilaa. Tulosten perusteella voisi olla hyvä kiinnittää huomiota siis lisää aluesuunnitteluun.
Lähi- ja luomuruoan kysyntä kasvaa kuluttajien keskuudessa kovaa vauhtia. Kasvavaan kysyntään vastataan kasvattamalla ruoan valinnanvaraa sekä lisäämällä ruoan hankintapaikkoja. Lähiruoan käytön edistämisessä on havaittu kuitenkin monia ongelmia, sillä pientuottajat sekä kuluttajat ovat usein niin kaukana toisistaan, etteivät kuluttajat ole tietoisia tarjonnasta eivätkä tuottajatkaan ole välttämättä selvillä kuluttajien tarpeista ja toiveista. Helsinkiläiset tuntuvat rakastavan ruokaa ja se näkyy myös kaupungin tapahtumissa. Entistä enemmän järjestetään suuria ulkoilmatapahtumia, joissa ruoka on pääosassa. Suuri kotimaisen ruoan tapahtuma Herkkujen Suomi on erinomainen tilaisuus pientuottajille tuoda tuotteitaan esille ja luoda kontakteja asiakaskuntaan. Tapahtumat ovat henkilökohtaisen kohtaamisen alueita, joilla joko onnistutaan tai epäonnistutaan. Tapahtuman on siis oltava onnistunut, jotta se luo kävijöilleen positiivisen mielikuvan. Näytteilleasettajilla sekä tapahtuman järjestäjillä on vastuu siitä, miten osallistujat kokevat tapahtuman, sillä jokainen heistä vaikuttaa osaltaan mielikuvaan, joka jää asiakkaan mieleen. Tapahtuman onnistumista voidaan selvittää muun muassa kyselyillä.
Opinnäytetyö perustuu kävijäkyselyyn, johon vastasi 218 kävijää Herkkujen Suomi 2012 –tapahtumassa. Tutkimus antoi viitteitä sille, että tapahtumaan on tultu nimenomaan ruoan takia eikä vain järjestetyn tapahtuman vuoksi. Kävijät ovat saaneet tiedon tapahtumasta pääsääntöisesti lehdestä, ystäviltään ja Internetistä. Tiedonsaantikanavan valikoitumiseen vaikutti osallistujan ikä. Tutkimuksesta voi vetää johtopäätöksen, että Herkkujen Suomi -tapahtumaa pidettiin kävijöiden keskuudessa onnistuneena ja suurin osa kävijöistä on halukkaita osallistumaan tapahtumaan uudestaan. Kehitysehdotusten osalta kävijät toivoivat tapahtumalle lähinnä lisää tilaa. Tulosten perusteella voisi olla hyvä kiinnittää huomiota siis lisää aluesuunnitteluun.