Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vuorovaikutuksen haasteet - varhaiskasvattajien ja vanhempien yhteistyö Pallon päiväkodissa

Matikainen, Mari; Olkkonen, Noora (2012)

Avaa tiedosto
Noora_Olkkonen ja Mari_Matikainen.pdf (1.189Mt)
Lataukset: 


Matikainen, Mari
Olkkonen, Noora
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219163
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin haastavia vuorovaikutustilanteita varhaiskasvattajien ja vanhempien välillä. Lisäksi haluttiin selvittää, miten varhaiskasvattajat toimivat haastavissa tilanteissa ja mitä mahdollisuuksia heillä on purkaa haastavat tilanteet. Selvityksen teoreettinen viitekehys rakentuu kasvatuskumppanuudesta, sosiaalisista taidoista sekä vuorovaikutustaidoista ja vuorovaikutuksen haasteista.

Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Selvitys toteutettiin Lappeenrannassa, Pallon päiväkodissa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin tekemällä kaksi ryhmähaastattelua, joihin kumpaankin osallistui kolme varhaiskasvattajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua käyttäen. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä analyysia ja teemoittelua.

Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajien ja vanhempien yhteistyö päivähoidossa voi olla haastavaa monin tavoin. Suurimmiksi haasteiksi tuloksista nousivat huolen puheeksiotto ja sanojen asettelu. Varhaiskasvattajat toimivat haastavissa tilanteissa omalla persoonallisella tavallaan ja kohtasivat vanhemmat ammatillisesti sekä kasvatuskumppanuuden periaatteita noudattaen. Tärkeäksi koettiin niin oman kuin moniammatillisen tiimin tuki tilanteiden selvittämisessä sekä läpikäymisessä.

Merkittävänä varhaiskasvattajat pitivät toimivan vuorovaikutuksen luomista vanhempiin. Toimivaan vuorovaikutussuhteeseen varhaiskasvattajat luokittelivat muun muassa luottamuksen, avoimuuden, kunnioittamisen ja dialogisuuden, jotka ovat myös kasvatuskumppanuuden ohjaavia periaatteita. Kasvatuskumppanuuskoulutuksen osallistuneet varhaiskasvattajat kokivat koulutuksen antaneen hyvät edellytykset vanhempien kohtaamiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste