Toimintataulujen käyttö vuorovaikutuksen tukena leikkitilanteissa päiväkodin integroidussa erityisryhmässä
Timonen, Niina; Korhonen, Nora (2012)
Timonen, Niina
Korhonen, Nora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915556
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Hyvinkää
Sosiaalialan koulutusohjelma
Nora Korhonen & Niina Timonen
Toimintataulujen käyttö vuorovaikutuksen tukena leikkitilanteissa päiväkodin integroidus-sa erityisryhmässä
Vuosi 2012 Sivumäärä 78
Opinnäytetyön tarkoituksena on lasten kommunikoinnin tukeminen. Teimme opinnäytetyötä yhteistyössä hyvinkääläisen päiväkodin integroidun erityisryhmän kanssa. Tavoitteenamme on selvittää, miten toimintataulut palvelevat lasten osallistumista ja kommunikointia leikkitilanteissa. Toimintataulut on suunnattu lapsille, joilla on vaikeuksia kielen kehityksessä. Toimintataulu on laminoitu A4-paperi, johon on kerätty samaan leikkiin liittyvä kuvasarja. Taulujen tarkoitus on olla kommunikaation tukena ja vahvistaa lapsen omaa kommunikaatiota.
Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme havainnointia. Kävimme päiväkodilla havainnoimassa lasten leikkejä. Havainnoimme kahta eri ryhmää. Kummassakin ryhmässä oli kolme lasta ja iältään lapset olivat 4-6-vuotiaita. Yksi lapsista oli tukilapsi ja kahdella lapsella oli vaikeuksia kielen kehityksessä. Kumpaakin ryhmää havainnoimme kuusi kertaa, joten yhteensä tuokioita kertyi 12. Lapset leikkivät kolme kertaa ilman toimintataulua ja kolme kertaa toimintataulun kanssa. Havainnoitavia leikkejä olivat rakenteluleikki, kotileikki ja lääkärileikki. Havainnoinnin apuna käytimme kehittämäämme mittaria sekä videointia. Analysoimme mittarista ja videomateriaalista, kuinka toimintataulut palvelivat lasten kommunikointia ja osallistumista.
Tutkimustuloksissa tuli esille, että toimintataulut lisäsivät selkeästi lasten osallistumista leikkeihin ja toimivat kommunikoinnin tukena. Huomasimme tutkimistamme ryhmistä, että toimintatauluista hyötyivät erityisesti ne lapset, joilla oli eniten vaikeuksia kielen kehityksessä.
Havainnointitilanteissa tuli kuitenkin esille, että toimintatauluista voivat hyötyä myös muut lapset. Olisikin hyvä, että toimintataulut saataisiin osaksi päiväkodin arkea.
Teimme tutkimustulosten ja tulkintojen pohjalta oppaan, joka on selkeä ja lyhyt, jotta se olisi helppolukuinen. Oppaassa kerrotaan, kuinka toimintatauluja voidaan käyttää. Siinä on mukana myös muutamia toimintatauluja, eli se voi toimia aloituspakettina niille ryhmille, joissa toimintatauluja ei vielä käytetä. Oppaan avulla voidaan myös perehdyttää uusia työntekijöitä toimintataulujen käyttöön.
Asiasanat: Varhaiserityiskasvatus, kielen kehitys, vuorovaikutus, osallistuminen, leikki,
toimintataulu
Hyvinkää
Sosiaalialan koulutusohjelma
Nora Korhonen & Niina Timonen
Toimintataulujen käyttö vuorovaikutuksen tukena leikkitilanteissa päiväkodin integroidus-sa erityisryhmässä
Vuosi 2012 Sivumäärä 78
Opinnäytetyön tarkoituksena on lasten kommunikoinnin tukeminen. Teimme opinnäytetyötä yhteistyössä hyvinkääläisen päiväkodin integroidun erityisryhmän kanssa. Tavoitteenamme on selvittää, miten toimintataulut palvelevat lasten osallistumista ja kommunikointia leikkitilanteissa. Toimintataulut on suunnattu lapsille, joilla on vaikeuksia kielen kehityksessä. Toimintataulu on laminoitu A4-paperi, johon on kerätty samaan leikkiin liittyvä kuvasarja. Taulujen tarkoitus on olla kommunikaation tukena ja vahvistaa lapsen omaa kommunikaatiota.
Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme havainnointia. Kävimme päiväkodilla havainnoimassa lasten leikkejä. Havainnoimme kahta eri ryhmää. Kummassakin ryhmässä oli kolme lasta ja iältään lapset olivat 4-6-vuotiaita. Yksi lapsista oli tukilapsi ja kahdella lapsella oli vaikeuksia kielen kehityksessä. Kumpaakin ryhmää havainnoimme kuusi kertaa, joten yhteensä tuokioita kertyi 12. Lapset leikkivät kolme kertaa ilman toimintataulua ja kolme kertaa toimintataulun kanssa. Havainnoitavia leikkejä olivat rakenteluleikki, kotileikki ja lääkärileikki. Havainnoinnin apuna käytimme kehittämäämme mittaria sekä videointia. Analysoimme mittarista ja videomateriaalista, kuinka toimintataulut palvelivat lasten kommunikointia ja osallistumista.
Tutkimustuloksissa tuli esille, että toimintataulut lisäsivät selkeästi lasten osallistumista leikkeihin ja toimivat kommunikoinnin tukena. Huomasimme tutkimistamme ryhmistä, että toimintatauluista hyötyivät erityisesti ne lapset, joilla oli eniten vaikeuksia kielen kehityksessä.
Havainnointitilanteissa tuli kuitenkin esille, että toimintatauluista voivat hyötyä myös muut lapset. Olisikin hyvä, että toimintataulut saataisiin osaksi päiväkodin arkea.
Teimme tutkimustulosten ja tulkintojen pohjalta oppaan, joka on selkeä ja lyhyt, jotta se olisi helppolukuinen. Oppaassa kerrotaan, kuinka toimintatauluja voidaan käyttää. Siinä on mukana myös muutamia toimintatauluja, eli se voi toimia aloituspakettina niille ryhmille, joissa toimintatauluja ei vielä käytetä. Oppaan avulla voidaan myös perehdyttää uusia työntekijöitä toimintataulujen käyttöön.
Asiasanat: Varhaiserityiskasvatus, kielen kehitys, vuorovaikutus, osallistuminen, leikki,
toimintataulu