Carbon footprint of the raw materials of an urban transit bus : case study: diesel, hybrid, electric and converted electric bus
Kärnä, Päivi (2012)
Kärnä, Päivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119056
Tiivistelmä
Linja-auton ympäristövaikutuksia on tutkittu keskittymällä pääasiassa käytönaikaiseen hiilijalanjälkeen. Tämä on ymmärrettävää, sillä suurin osa päästöistä syntyy käytössä. Tämän tutkimuksen tulokset antavat syventävää tietoa linja-auton elinkaaren ensimmäisestä vaiheesta: raaka-aineiden erotuksesta ja esikäsittelystä.
Tässä tutkimuksessa on selvitetty neljän linja-autotyypin raaka-aineiden määrät hyödyntäen viittä tapaustutkimusta. Yleisimpien kasvihuonekaasupäästöjen määrät linja-auton materiaaleja kohti on laskettu näiden tulosten pohjalta. Tutkitut linja-autotyypit ovat kaksi diesellinja-autoa sekä hybridi-, sähkö- ja konversiosähkölinja-auto. Tutkimuksessa tarkastellut esimerkit ovat kaupunkiliikenteessä käytettäviä 12-metrisiä linja-autoja. Tutkimuksen toteutuksessa on käytetty Product Life Cycle Accounting and Reporting -standardin GHG Protocol -ohjeistusta sekä EcoInvent-tietokantaa.
Tutkimuksen tulosten mukaan pääraaka-ainevalinta ja elektroniikan määrä vaikuttavat eniten linja-auton materiaalihiilijalanjälkeen. Myös ikkunoissa turvallisuuden takia käytettävä tuplalasi aiheuttaa huomattavasti kasvihuonekaasupäästöjä kaikissa tapaustutkimuksen linja-autoissa. Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu yhdistettäväksi muiden linja-auton elinkaarta tarkastelevien tutkimusten kanssa, jotta voitaisiin muodostaa selkeä kuva linja-auton ympäristövaikutuksista.
Tutkimuksessa käytetty aineisto on tuotettu EcoMill-projektissa.
Tässä tutkimuksessa on selvitetty neljän linja-autotyypin raaka-aineiden määrät hyödyntäen viittä tapaustutkimusta. Yleisimpien kasvihuonekaasupäästöjen määrät linja-auton materiaaleja kohti on laskettu näiden tulosten pohjalta. Tutkitut linja-autotyypit ovat kaksi diesellinja-autoa sekä hybridi-, sähkö- ja konversiosähkölinja-auto. Tutkimuksessa tarkastellut esimerkit ovat kaupunkiliikenteessä käytettäviä 12-metrisiä linja-autoja. Tutkimuksen toteutuksessa on käytetty Product Life Cycle Accounting and Reporting -standardin GHG Protocol -ohjeistusta sekä EcoInvent-tietokantaa.
Tutkimuksen tulosten mukaan pääraaka-ainevalinta ja elektroniikan määrä vaikuttavat eniten linja-auton materiaalihiilijalanjälkeen. Myös ikkunoissa turvallisuuden takia käytettävä tuplalasi aiheuttaa huomattavasti kasvihuonekaasupäästöjä kaikissa tapaustutkimuksen linja-autoissa. Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu yhdistettäväksi muiden linja-auton elinkaarta tarkastelevien tutkimusten kanssa, jotta voitaisiin muodostaa selkeä kuva linja-auton ympäristövaikutuksista.
Tutkimuksessa käytetty aineisto on tuotettu EcoMill-projektissa.