Lapsen aggressiokehitys ja sen tukeminen - opas kasvattajille
Pesonen, Liisa; Niiranen, Riikka (2012)
Pesonen, Liisa
Niiranen, Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917234
Tiivistelmä
Tunnekehitys on pohjana lapsen aggressiokehitykselle. Aggressiokehityksen kautta lapsi oppii yhteisönsä normit, omien tunteidensa hallinnan ja itsenäistyy. Kehitys on jatkuvaa ja etenee kohti tasa-arvoista, neuvottelutaitoista ja väkivallatonta yhteiskunnan jäsentä. Aggressiokehityksen tukeminen on tunneälyn opettamista eli tunteiden, kuten aggression, tunnistamista, nimeämistä, hallinnan opettamista ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämisen tukemista sekä rajojen asettamista. Se kuuluu jokaisen lapsen arkeen, jotta lapsi oppii väkivallattomia toimintamalleja.
Opinnäytetyön aiheena oli lapsen aggressiokehitys ja sen tukeminen. Työn tilaajina olivat Lasten- ja Nuortenkoti Kimppa Paltamosta ja Perhekoti Luonnonlapsi Sotkamosta. Nämä yksityiset lastensuojeluyksiköt tarvitsivat tietoa lapsen aggressiokehityksestä ja sen tukemisesta, jotta siellä työskentelevät kasvattajat osaisivat seurata ja turvata lapsen normaalia aggressiokehitystä ja ennaltaehkäistä ei-toivottua käyttäytymistä. Näin ollen opinnäytetyö lisäsi Kimpan ja Luonnonlapsen työn laatua.
Opinnäytetyö oli muodoltaan tuotteistettu, sen tarkoituksena oli tuottaa kasvattajille opas, jossa kuvaillaan lapsen aggressiokehitystä ja sen tukemisesta. Tavoitteena oli, että oppaan materiaalin avulla kasvattajat osaavat tukea lapsen aggressiokehitystä. Opinnäytetyön tutkimustehtävät olivat 1. Millainen on lapsen aggressiokehitys? ja 2. Miten lapsen aggressiokehitystä voidaan tukea?
Tuotteistamisprosessi koostui tuotteen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Oppaan teoriaosuus kerättiin kirjallisuuskatsauksen perusteella. Opasta varten otettiin valokuvia ja tehtiin aggression portaat -kaavio. Lisäksi lapset tekivät piirroskuvia. Oppaan ensimmäinen versio esitestattiin työn tilaajilla, vertaisilla ja ohjaavalla opettajalla, joilta pyydettiin avointa palautetta oppaasta. Palautteiden perusteella opas viimeisteltiin. Oppaasta tehtiin sekä paperiversio että sähköinen versio, jotta työn tilaajat voivat tarvittaessa tulostaa lisää kopioita oppaasta ja päivittää oppaan sisältöä.
Jatkotutkimusaiheeksi opinnäytetyöprosessin aikana nousi lapsen tunne-elämän kehityksen tai aggressiokehityksen häiriintyminen, mitä siitä seuraa ja kuinka sitä voi hoitaa.
Opinnäytetyön aiheena oli lapsen aggressiokehitys ja sen tukeminen. Työn tilaajina olivat Lasten- ja Nuortenkoti Kimppa Paltamosta ja Perhekoti Luonnonlapsi Sotkamosta. Nämä yksityiset lastensuojeluyksiköt tarvitsivat tietoa lapsen aggressiokehityksestä ja sen tukemisesta, jotta siellä työskentelevät kasvattajat osaisivat seurata ja turvata lapsen normaalia aggressiokehitystä ja ennaltaehkäistä ei-toivottua käyttäytymistä. Näin ollen opinnäytetyö lisäsi Kimpan ja Luonnonlapsen työn laatua.
Opinnäytetyö oli muodoltaan tuotteistettu, sen tarkoituksena oli tuottaa kasvattajille opas, jossa kuvaillaan lapsen aggressiokehitystä ja sen tukemisesta. Tavoitteena oli, että oppaan materiaalin avulla kasvattajat osaavat tukea lapsen aggressiokehitystä. Opinnäytetyön tutkimustehtävät olivat 1. Millainen on lapsen aggressiokehitys? ja 2. Miten lapsen aggressiokehitystä voidaan tukea?
Tuotteistamisprosessi koostui tuotteen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Oppaan teoriaosuus kerättiin kirjallisuuskatsauksen perusteella. Opasta varten otettiin valokuvia ja tehtiin aggression portaat -kaavio. Lisäksi lapset tekivät piirroskuvia. Oppaan ensimmäinen versio esitestattiin työn tilaajilla, vertaisilla ja ohjaavalla opettajalla, joilta pyydettiin avointa palautetta oppaasta. Palautteiden perusteella opas viimeisteltiin. Oppaasta tehtiin sekä paperiversio että sähköinen versio, jotta työn tilaajat voivat tarvittaessa tulostaa lisää kopioita oppaasta ja päivittää oppaan sisältöä.
Jatkotutkimusaiheeksi opinnäytetyöprosessin aikana nousi lapsen tunne-elämän kehityksen tai aggressiokehityksen häiriintyminen, mitä siitä seuraa ja kuinka sitä voi hoitaa.