Telemarkkinoinnin toimintamalli Case: Cembrit Oy
Kohonen, Teemu (2012)
Kohonen, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716840
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää telemarkkinoinnin toimintamalli, joka kertoisi, mikä on paras tapa suorittaa telemarkkinointia toimeksiantajayrityksessä. Toimeksiantajayrityksessä ei ollut aikaisemmin harjoitettu telemarkkinointia, joten kehittämistyö aloitettiin ruohonjuuritasolta. Kehittämistyön tavoitteiksi asetettiin, että kehittämisprosessin tuotos toisi toimeksiantajayrityksen liiketoimintaan uutta tietoa sekä edistäisi opiskelijan ammatillista kehittymistä.
Kehittämistyön teoreettinen teoriaperusta perustui aiheeseen liittyvään tutkimuskirjallisuuteen, joka käsittelee viestintää, telemarkkinointia sekä telemarkkinointipuhelua. Kehittämistyön tutkimus- ja kehittämismenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, jonka päämäärä on ratkaista jokin käytännön ongelma luomalla uusi konkreettinen tuotos. Kehittämistyön tukevana menetelmänä käytettiin puhelimitse suoritettua kvantitatiivista kyselyä.
Tuotoksena syntyi toimintamalli, joka tuo uutta tietoa yrityksen liiketoimintaan kertomalla, mikä on paras tapa suorittaa telemarkkinointia toimeksiantajayrityksessä. Toimintamalli kertoo perusteellisesti, mikä on sopivin tapa suorittaa telemarkkinointia toimeksiantajayrityksen tavoitteiden mukaisesti. Toimintamalli kertoo, kuinka potentiaalisia asiakasyrityksiä löydetään, mitä seikkoja yhteydenotto pitää sisällään sekä kuinka asiakaskontakteihin liittyvää tietoa voidaan jakaa ja seurata organisaation sisäisesti.
Kehittämistyön lopputuloksena aikaansaatu toimintamalli täyttää konstruktiivisen tutkimuksen edellyttämät vaatimukset ja toimintamalli on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi toimeksiantajayrityksessä. Kehittämistyöhön sisältyvän kyselyn tulokset osoittavat myös osaltaan tuotoksen toimivuuden. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehittämistyö on onnistunut aidosti kehittämään työelämää sekä lopputulos on arvioitu työelämän kannalta hyödylliseksi tuotokseksi.
Tutkimuksellinen kehittämistyö kohdistui yhteen asiakasryhmään, mutta tulevaisuudessa toimintamallin käyttöä voitaisiin laajentaa myös muihin segmentteihin.
Kehittämistyön teoreettinen teoriaperusta perustui aiheeseen liittyvään tutkimuskirjallisuuteen, joka käsittelee viestintää, telemarkkinointia sekä telemarkkinointipuhelua. Kehittämistyön tutkimus- ja kehittämismenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, jonka päämäärä on ratkaista jokin käytännön ongelma luomalla uusi konkreettinen tuotos. Kehittämistyön tukevana menetelmänä käytettiin puhelimitse suoritettua kvantitatiivista kyselyä.
Tuotoksena syntyi toimintamalli, joka tuo uutta tietoa yrityksen liiketoimintaan kertomalla, mikä on paras tapa suorittaa telemarkkinointia toimeksiantajayrityksessä. Toimintamalli kertoo perusteellisesti, mikä on sopivin tapa suorittaa telemarkkinointia toimeksiantajayrityksen tavoitteiden mukaisesti. Toimintamalli kertoo, kuinka potentiaalisia asiakasyrityksiä löydetään, mitä seikkoja yhteydenotto pitää sisällään sekä kuinka asiakaskontakteihin liittyvää tietoa voidaan jakaa ja seurata organisaation sisäisesti.
Kehittämistyön lopputuloksena aikaansaatu toimintamalli täyttää konstruktiivisen tutkimuksen edellyttämät vaatimukset ja toimintamalli on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi toimeksiantajayrityksessä. Kehittämistyöhön sisältyvän kyselyn tulokset osoittavat myös osaltaan tuotoksen toimivuuden. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehittämistyö on onnistunut aidosti kehittämään työelämää sekä lopputulos on arvioitu työelämän kannalta hyödylliseksi tuotokseksi.
Tutkimuksellinen kehittämistyö kohdistui yhteen asiakasryhmään, mutta tulevaisuudessa toimintamallin käyttöä voitaisiin laajentaa myös muihin segmentteihin.