Kuntien ateriapalveluiden kilpailuttaminen ja sopimuksentekoperusteet
Kaleva, Hanna (2009)
Kaleva, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266241
Tiivistelmä
Idea tutkimuksen tekemiseen lähti oman työkokemuksen kautta ja kiinnostuksesta kilpailuttamista kohtaan. Aihe on myös erittäin ajankohtainen, koska ateriapalveluiden kilpailuttaminen ja ulkoistaminen lisääntyvät koko ajan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kuntien ateriapalvelut kilpailutetaan ja mitkä ovat sopimuksentekoperusteet. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään julkisia hankintoja, niihin liittyviä säädöksiä ja kuntien ateriapalveluita.
Empiirinen aineisto hankittiin toukokuussa 2009 tutkimalla Julkiset hankinnat – aikakauslehtiä ja HILMA Julkiset hankinnat – Internetsivuilta löytyviä kuntien ateriapalveluiden hankinta- ja jälki-ilmoituksia ajalta 1.1.2007 ja 14.5.2009. Hankintailmoituksista tutkittiin kilpailutettavat osat, kynnysarvot, hankintamenettelyt, hankintasopimuksen toimialat ja sopimuksentekoperusteet. Tutkimus rajattiin koskemaan kuntien päiväkotien, oppilaitosten, vanhusten, vammaisten, sairaaloiden ja koko kunnan ateriapalveluja koskevia hankintailmoituksia. Tutkimukseen kertyi yhteensä 34 hankintailmoitusta, joista 24 voitiin käyttää tutkimuksessa.
Tutkimuksesta selvisi, että tutkimukseen osallistuneet kuntien ateriapalvelut kilpailutettiin il-moittamalla hankinnasta HILMA – Internetsivustolla ja hankintamenettelytapana käytettiin avointa tai rajoitettua menettelyä. Hankinnat olivat joko EU:n kynnysarvot ylittäviä tai EU:n kynnysarvon alittavia hankintoja hankinnan arvosta riippuen. Sopimuksentekoperusteita tutkittaessa kaikkien hankintailmoitusten keskiarvoksi hinnalle/hinnoittelulle saatiin 67 % ja laadun keskiarvoksi 33 %. Eniten kilpailutettuja ateriapalveluita oli oppilaitoksilla ja toimintakeskuksilla.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa aihetta tutkittaessa tai jatkotutkimuksia tehdessä tai sitä voidaan käyttää oppaana ateriapalveluiden kilpailuttamisesta ja tarjouspyyntöjä laadittaessa.
Empiirinen aineisto hankittiin toukokuussa 2009 tutkimalla Julkiset hankinnat – aikakauslehtiä ja HILMA Julkiset hankinnat – Internetsivuilta löytyviä kuntien ateriapalveluiden hankinta- ja jälki-ilmoituksia ajalta 1.1.2007 ja 14.5.2009. Hankintailmoituksista tutkittiin kilpailutettavat osat, kynnysarvot, hankintamenettelyt, hankintasopimuksen toimialat ja sopimuksentekoperusteet. Tutkimus rajattiin koskemaan kuntien päiväkotien, oppilaitosten, vanhusten, vammaisten, sairaaloiden ja koko kunnan ateriapalveluja koskevia hankintailmoituksia. Tutkimukseen kertyi yhteensä 34 hankintailmoitusta, joista 24 voitiin käyttää tutkimuksessa.
Tutkimuksesta selvisi, että tutkimukseen osallistuneet kuntien ateriapalvelut kilpailutettiin il-moittamalla hankinnasta HILMA – Internetsivustolla ja hankintamenettelytapana käytettiin avointa tai rajoitettua menettelyä. Hankinnat olivat joko EU:n kynnysarvot ylittäviä tai EU:n kynnysarvon alittavia hankintoja hankinnan arvosta riippuen. Sopimuksentekoperusteita tutkittaessa kaikkien hankintailmoitusten keskiarvoksi hinnalle/hinnoittelulle saatiin 67 % ja laadun keskiarvoksi 33 %. Eniten kilpailutettuja ateriapalveluita oli oppilaitoksilla ja toimintakeskuksilla.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa aihetta tutkittaessa tai jatkotutkimuksia tehdessä tai sitä voidaan käyttää oppaana ateriapalveluiden kilpailuttamisesta ja tarjouspyyntöjä laadittaessa.