Asiakastyytyväisyys ja sen seuranta Consti-yhtiöissä
Hirvonen, Jani; Uusikartano, Veli-Matti (2012)
Hirvonen, Jani
Uusikartano, Veli-Matti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816946
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Suomen suurimmalle korjausrakentamiseen keskittyneelle Consti-yhtiöille heidän asiakkaidensa tyytyväisyys. Tutkimuksessa keskityttiin Constin palveluiden kokonaislaadun mittaamiseen, mikä on yrityksen tämän hetkinen osaamisen taso. Consti-yhtiön toimialue kattaa suuren osan Suomesta.
Opinnäytetyön tietoperustan aihe oli asiakastyytyväisyyden mittaaminen ennen palveluprosessia, sen aikana sekä sen jälkeen. Tutkimusotteena oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Suoritimme asiakastyytyväisyystutkimuksen kesällä 2011 käyttäen apuna Constin käyttämää sähköistä asiakastietojärjestelmää. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluneista henkilöistä lomakkeen palautti 146 henkilöä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Consti-yhtiöt on saavuttanut hyvän ja osaavan yhtiön maineen korjausrakentamisen alalla. Suurimmaksi kysymykseksi nousi, vastaako asiakkaiden kokema laatu Constin odotuksia. Vastauksista analysoimalla saatiin vahva ja positiivinen kuva yrityksen toiminnasta sekä palveluiden laadusta. Liiketoiminnan kannalta koettiin vahvuudeksi hyvät asiakassuhteet jotka ovat tulleet aikaisemmista yhteistyökuvioista.
Consti-yhtiön toiminnalliseen tasoon nähden yritys toimii osa-alueillaan hyvin. Tärkeimmissä tekijöissä kuten viestinnässä, organisoinnissa, työnjohdon toiminnassa, palvelun laadussa sekä takuuaikaisissa korjauksissa on Consti-yhtiöiden toiminta ollut joko hyvää tai kiitettävää. Consti-yhtiön tarkoituksena on hyödyntää tehtyä tutkimusta palveluiden kokonaislaadun mittaamisessa.
Tärkeimpänä jatkotutkimusehdotuksena oli, että Consti-yhtiön tulisi toteuttaa asiakastyytyväisyyden seurantaa osana kehittävää liiketoimintaa.
Opinnäytetyön tietoperustan aihe oli asiakastyytyväisyyden mittaaminen ennen palveluprosessia, sen aikana sekä sen jälkeen. Tutkimusotteena oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Suoritimme asiakastyytyväisyystutkimuksen kesällä 2011 käyttäen apuna Constin käyttämää sähköistä asiakastietojärjestelmää. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluneista henkilöistä lomakkeen palautti 146 henkilöä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Consti-yhtiöt on saavuttanut hyvän ja osaavan yhtiön maineen korjausrakentamisen alalla. Suurimmaksi kysymykseksi nousi, vastaako asiakkaiden kokema laatu Constin odotuksia. Vastauksista analysoimalla saatiin vahva ja positiivinen kuva yrityksen toiminnasta sekä palveluiden laadusta. Liiketoiminnan kannalta koettiin vahvuudeksi hyvät asiakassuhteet jotka ovat tulleet aikaisemmista yhteistyökuvioista.
Consti-yhtiön toiminnalliseen tasoon nähden yritys toimii osa-alueillaan hyvin. Tärkeimmissä tekijöissä kuten viestinnässä, organisoinnissa, työnjohdon toiminnassa, palvelun laadussa sekä takuuaikaisissa korjauksissa on Consti-yhtiöiden toiminta ollut joko hyvää tai kiitettävää. Consti-yhtiön tarkoituksena on hyödyntää tehtyä tutkimusta palveluiden kokonaislaadun mittaamisessa.
Tärkeimpänä jatkotutkimusehdotuksena oli, että Consti-yhtiön tulisi toteuttaa asiakastyytyväisyyden seurantaa osana kehittävää liiketoimintaa.