Työyhteisö hyvinvoivaksi – Tapaus Aschan Flamingo
Saloranta, Piia (2009)
Saloranta, Piia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235864
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön hyvinvoinnin osatekijöitä kohde-organisaatiossa. Kohdeorganisaatio on Cafe Aschan Vantaan Flamingossa. Aschan Flamingo on osa kahvilaketjua, johon kuuluu 16 toimipistettä. Flamingon toimipiste avattiin tammikuussa 2009, ja se on ensimmäinen toimipiste pääkaupunkiseudulla. Tutkimuksen tavoitteena on työ-yhteisön hyvinvoinnin kehittäminen saatujen tulosten avulla. Työyhteisön hyvinvoinnin edelly-tyksenä on se, että työyhteisön jäsenet tietävät ja ymmärtävät, mitkä asiat tuottavat hyvin-vointia juuri tässä työyhteisössä. Tutkimustulosten avulla työyhteisössä on mahdollisuus kiin-nittää huomiota niihin työhyvinvointiin liittyviin asioihin, joita työyhteisön jäsenet pitävät tärkeinä.
Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu kolmesta kokonaisuudesta. Ensimmäisessä osiossa käsi-tellään työyhteisön hyvinvointia perusedellytysten, työniloa tuottavien asioiden sekä kiperien tilanteiden kautta. Toisessa osiossa käsitellään työtyytyväisyyttä Herzbergin kaksifaktoriteori-an avulla. Kolmas kokonaisuus on työyhteisöviestintä, joka sisältää viestintäkanavien, viestin-nän vastuun ja vuorovaikutuksen käsittelyä.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelurunko koottiin teo-riaosuudessa käsiteltävien kokonaisuuksien pohjalta. Tutkimuksen kohteena oleva Aschan Flamingon työyhteisö koostuu kolmesta työntekijästä, jotka kaikki haastateltiin syyskuussa 2009. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena.
Tutkimustuloksista ilmeni, että arvostus, työyhteisössä vallitseva ilmapiiri sekä palautteen an-taminen ovat tärkeitä kaikille Aschan Flamingon työntekijöille. Muita asioita tärkeämmiksi nousivat tutkimuksen perusteella myös työkavereiden välinen luottamus sekä suullinen vies-tintä työyhteisön sisäisenä viestintäkeinona.
Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu kolmesta kokonaisuudesta. Ensimmäisessä osiossa käsi-tellään työyhteisön hyvinvointia perusedellytysten, työniloa tuottavien asioiden sekä kiperien tilanteiden kautta. Toisessa osiossa käsitellään työtyytyväisyyttä Herzbergin kaksifaktoriteori-an avulla. Kolmas kokonaisuus on työyhteisöviestintä, joka sisältää viestintäkanavien, viestin-nän vastuun ja vuorovaikutuksen käsittelyä.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelurunko koottiin teo-riaosuudessa käsiteltävien kokonaisuuksien pohjalta. Tutkimuksen kohteena oleva Aschan Flamingon työyhteisö koostuu kolmesta työntekijästä, jotka kaikki haastateltiin syyskuussa 2009. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena.
Tutkimustuloksista ilmeni, että arvostus, työyhteisössä vallitseva ilmapiiri sekä palautteen an-taminen ovat tärkeitä kaikille Aschan Flamingon työntekijöille. Muita asioita tärkeämmiksi nousivat tutkimuksen perusteella myös työkavereiden välinen luottamus sekä suullinen vies-tintä työyhteisön sisäisenä viestintäkeinona.