Kilpolan avo-ja asumisyksikön asiakastyytyväisyys asiakaspalautelomakkeiden pohjalta
Kilpinen, Elina (2009)
Kilpinen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016571
Tiivistelmä
Avo- ja asumisyksikkö Kilpola kuuluu Pääkaupungin turvakoti ry:n alaisuuteen.
Toiminnan päämääränä on tukea asiakasta väkivallattoman elämän rakentamisessa ja vakiinnuttamisessa. Tätä tehdään mahdollistamalla asiakkaille aikalisä perhetilanteen selvittämiseksi sekä tukemalla vanhemmuutta ja elämänmuutoksesta selviämistä. Työn pääasiallisena kohderyhmänä ovat turvakodista lähtevät eroratkaisua harkitsevat tai siihen päätyneet naiset ja heidän lapsensa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Kilpolan asiakkaiden tyytyväisyyttä Kilpolan toimintaa ja työmuotoja kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa sekä yhteiskunnallisena että yleisenä ilmiönä. Teoriaosuudessa käsitellään myös irtautumista väkivaltaisesta parisuhteesta sekä kriisivaiheen työtä turvakodissa.
Tutkimus suoritettiin sekä kvantitatiivista, että kvalitatiivistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusmenetelmä oli lomakehaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin Kilpolan asiakkaita, jotka olivat olleet avo-, tuetun asumisen tai jälkihuoltoasiakkaina Kilpolassa.
Tutkimuksessa selvisi, että Kilpolan asiakkaat ovat olleet pääosin varsin tyytyväisiä Kilpolassa tehtävään työhön sekä Kilpolan työntekijöihin. Osa avopuolen asiakkaista oli sitä mieltä, että työskentelyn olisi pitänyt kestää ajallisesti pidempään ja, että työskentely loppui liian lyhyeen. Osa tuetun asumisen asiakkaista koki monien eri kulttuurien kanssa asumisen haasteellisena, mutta enemmistö tuetun asumisen asiakkaista kuitenkin koki Kilpolassa tehtävän työn äärimmäisen tärkeäksi ja arvokkaaksi. Kaiken kaikkiaan kaikki Kilpolan asiakkaat olivat pääosin varsin tyytyväisiä.
Toiminnan päämääränä on tukea asiakasta väkivallattoman elämän rakentamisessa ja vakiinnuttamisessa. Tätä tehdään mahdollistamalla asiakkaille aikalisä perhetilanteen selvittämiseksi sekä tukemalla vanhemmuutta ja elämänmuutoksesta selviämistä. Työn pääasiallisena kohderyhmänä ovat turvakodista lähtevät eroratkaisua harkitsevat tai siihen päätyneet naiset ja heidän lapsensa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Kilpolan asiakkaiden tyytyväisyyttä Kilpolan toimintaa ja työmuotoja kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa sekä yhteiskunnallisena että yleisenä ilmiönä. Teoriaosuudessa käsitellään myös irtautumista väkivaltaisesta parisuhteesta sekä kriisivaiheen työtä turvakodissa.
Tutkimus suoritettiin sekä kvantitatiivista, että kvalitatiivistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusmenetelmä oli lomakehaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin Kilpolan asiakkaita, jotka olivat olleet avo-, tuetun asumisen tai jälkihuoltoasiakkaina Kilpolassa.
Tutkimuksessa selvisi, että Kilpolan asiakkaat ovat olleet pääosin varsin tyytyväisiä Kilpolassa tehtävään työhön sekä Kilpolan työntekijöihin. Osa avopuolen asiakkaista oli sitä mieltä, että työskentelyn olisi pitänyt kestää ajallisesti pidempään ja, että työskentely loppui liian lyhyeen. Osa tuetun asumisen asiakkaista koki monien eri kulttuurien kanssa asumisen haasteellisena, mutta enemmistö tuetun asumisen asiakkaista kuitenkin koki Kilpolassa tehtävän työn äärimmäisen tärkeäksi ja arvokkaaksi. Kaiken kaikkiaan kaikki Kilpolan asiakkaat olivat pääosin varsin tyytyväisiä.