Kaupunkisuunnittelun keinot pyöräilyn olosuhteiden parantamiseen : Loviisan kaupungin kevyen liikenteen väylien inventointi
Peltola, Suvi (2012)
Peltola, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819948
Tiivistelmä
Pyöräily on ympäristöystävällistä ja terveyttä edistävää liikkumista. Kaupunkiympäristöjen viihtyisyys ja turvallisuus paranee kun henkilöautoilua vähennetään ja pyöräilyä, jalankulkua ja joukkoliikennettä lisätään kaikenkokoisten kaupunkien kulkutapana. Pyöräilyn valtakunnallinen kulkutapaosuus on nykyisellään kymmenen prosentin tuntumassa ja siihen halutaan lisäystä 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Tämä vaatii selvää parannusta pyöräilyn nykyolosuhteisiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Loviisan kaupungin pyöräily- ja jalankulkuolosuhteita. Työn toimeksiantajana oli Loviisan kaupungin Yhdyskuntatekniikan osasto. Ensimmäisessä osiossa selvitetään keskeisiä kaupunkisuunnittelun keinoja pyöräilyn olosuhteiden parantamiseen. Toisessa osiossa arvioidaan pyöräilyn ja jalankulun olosuhteita Loviisassa ja tehdään parannusehdotuksia kevyen liikenteen väyliin, suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon.
Keskeisiä kaupunkisuunnittelun keinoja pyöräilyn olosuhteiden parantamiseen on tiiviin ja sekoittuneen maankäytön tukeminen, autoliikenteen rauhoittaminen keskustoissa, pyöräväylien rakentaminen ajoradan tasoon, erottelu jalankulkijoista ja autoliikenteestä tarvittaessa, etuudet liittymissä sekä hyvin järjestetty pyöräpysäköinti. Inventoinnin yhteydessä selvisi, että Loviisan kaupungin alueella oli yhteensä 50 kilometriä kevyen liikenteen väyliä, josta kaupungin ylläpitämiä väyliä oli 33 kilometriä kuudella eri taajama-alueella. Väylien kunto ja käytettävyys olivat keskimäärin hyviä, mutta kehittämistä oli väylästön jatkuvuudessa ja yksittäisissä rakenteellisissa ratkaisuissa. Ydinkeskustassa pyöräily- ja jalankulkuolosuhteet vaativat kehittämistä. Muilla taajama-alueilla suurin tarve on alueen läpivievällä pääväylällä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Loviisan kaupungin pyöräily- ja jalankulkuolosuhteita. Työn toimeksiantajana oli Loviisan kaupungin Yhdyskuntatekniikan osasto. Ensimmäisessä osiossa selvitetään keskeisiä kaupunkisuunnittelun keinoja pyöräilyn olosuhteiden parantamiseen. Toisessa osiossa arvioidaan pyöräilyn ja jalankulun olosuhteita Loviisassa ja tehdään parannusehdotuksia kevyen liikenteen väyliin, suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon.
Keskeisiä kaupunkisuunnittelun keinoja pyöräilyn olosuhteiden parantamiseen on tiiviin ja sekoittuneen maankäytön tukeminen, autoliikenteen rauhoittaminen keskustoissa, pyöräväylien rakentaminen ajoradan tasoon, erottelu jalankulkijoista ja autoliikenteestä tarvittaessa, etuudet liittymissä sekä hyvin järjestetty pyöräpysäköinti. Inventoinnin yhteydessä selvisi, että Loviisan kaupungin alueella oli yhteensä 50 kilometriä kevyen liikenteen väyliä, josta kaupungin ylläpitämiä väyliä oli 33 kilometriä kuudella eri taajama-alueella. Väylien kunto ja käytettävyys olivat keskimäärin hyviä, mutta kehittämistä oli väylästön jatkuvuudessa ja yksittäisissä rakenteellisissa ratkaisuissa. Ydinkeskustassa pyöräily- ja jalankulkuolosuhteet vaativat kehittämistä. Muilla taajama-alueilla suurin tarve on alueen läpivievällä pääväylällä.