Naisliikematkailija hotellin asiakkaana, Case: Radisson Blu Marina Palace Hotel Turku
Lehtonen, Milla (2012)
Lehtonen, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja parantaa hotellin palveluja ja tuotteita naisliikematkailijoiden näkökulmasta. Jotta naisliikematkailijat pystyttäisiin tulevaisuudessa huomioimaan paremmin, haluttiin selvittää heidän tarpeensa ja odotuksensa hotellin palveluita ja tuotteita kohtaan. Tavoitteena oli kyselyn avulla tutkia, mitä asioita naisliikematkailijat hotellissa yöpyessään pitävät tärkeinä, ja mitä vähemmän tärkeinä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Radisson Blu Marina Palace -hotelli Turussa.
Naisliikematkailijat aiheena on mielenkiintoinen ja erittäin ajankohtainen. Erityisesti Yhdysvalloissa ja Euroopassa tämä nopeasti kasvava asiakasryhmä on kerännyt huomiota. Aiheesta on tehty useita tutkimuksia Yhdysvalloissa. Judi Brownellin (2011) artikkeli, Creating Value for Women Business Travelers: Focusing on Emotional Outcomes, käsittelee aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Kyseistä artikkelia on hyödynnetty myös tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselylomakkeeseen oli koottu asioita liittyen neljään eri teemaan, joita olivat turvallisuus, mukavuus, arvostus ja muut palvelut. Naisliikematkailijat arvioivat asioita arvosteluasteikolla sen mukaan, kuinka tärkeinä he asioita pitivät. Kyselyyn vastasi 28 naisliikematkailijaa. Vastaajista suurin osa oli suomalaisia. Iältään vastaajat olivat prosentuaalisesti suurimmaksi osaksi 40 – 49–vuotiaita.
Kyselyn avulla saatuja tuloksia havainnollistettiin kuvioiden avulla. Naisten mielipiteet jakautuivat osittain melko tasaisesti, mutta myös selkeitä ääripäitä löytyi. Naisliikematkailijat näyttäisivät arvostavan sitä, että perusasiat hotellissa toimivat. Tärkeää on, että palvelu on asianmukaista, huone on puhdas, että saa yönsä nukuttua hyvin, ja että aamulla voi nauttia ravinteikkaan aamupalan. Perusasioiden ohella esimerkiksi hieronnan mahdollisuus tai kylpyamme huoneessa koettiin melko turhaksi. Toisaalta esimerkiksi tuoreiden kukkien huoneessa koettiin lisäävän viihtyvyyttä ja vaikuttavan ainoastaan positiivisella tavalla asiakkaan kokemuksiin.
Opinnäytetyön tekijän näkökulmasta aihe oli mielenkiintoinen ja puhutteleva. Koko opinnäytetyöprosessi oli työläs ja haastava, mutta loppujen lopuksi palkitseva. Tulevaisuudessa naisliikematkailijoiden määrä jatkaa toivottavasti kasvuaan, ja hotellit ovat valmiita täyttämään heidän odotuksensa – jopa ylittämään ne.
Naisliikematkailijat aiheena on mielenkiintoinen ja erittäin ajankohtainen. Erityisesti Yhdysvalloissa ja Euroopassa tämä nopeasti kasvava asiakasryhmä on kerännyt huomiota. Aiheesta on tehty useita tutkimuksia Yhdysvalloissa. Judi Brownellin (2011) artikkeli, Creating Value for Women Business Travelers: Focusing on Emotional Outcomes, käsittelee aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Kyseistä artikkelia on hyödynnetty myös tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvantitatiivinen. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselylomakkeeseen oli koottu asioita liittyen neljään eri teemaan, joita olivat turvallisuus, mukavuus, arvostus ja muut palvelut. Naisliikematkailijat arvioivat asioita arvosteluasteikolla sen mukaan, kuinka tärkeinä he asioita pitivät. Kyselyyn vastasi 28 naisliikematkailijaa. Vastaajista suurin osa oli suomalaisia. Iältään vastaajat olivat prosentuaalisesti suurimmaksi osaksi 40 – 49–vuotiaita.
Kyselyn avulla saatuja tuloksia havainnollistettiin kuvioiden avulla. Naisten mielipiteet jakautuivat osittain melko tasaisesti, mutta myös selkeitä ääripäitä löytyi. Naisliikematkailijat näyttäisivät arvostavan sitä, että perusasiat hotellissa toimivat. Tärkeää on, että palvelu on asianmukaista, huone on puhdas, että saa yönsä nukuttua hyvin, ja että aamulla voi nauttia ravinteikkaan aamupalan. Perusasioiden ohella esimerkiksi hieronnan mahdollisuus tai kylpyamme huoneessa koettiin melko turhaksi. Toisaalta esimerkiksi tuoreiden kukkien huoneessa koettiin lisäävän viihtyvyyttä ja vaikuttavan ainoastaan positiivisella tavalla asiakkaan kokemuksiin.
Opinnäytetyön tekijän näkökulmasta aihe oli mielenkiintoinen ja puhutteleva. Koko opinnäytetyöprosessi oli työläs ja haastava, mutta loppujen lopuksi palkitseva. Tulevaisuudessa naisliikematkailijoiden määrä jatkaa toivottavasti kasvuaan, ja hotellit ovat valmiita täyttämään heidän odotuksensa – jopa ylittämään ne.