Tapahtumapalvelun kehittäminen catering -yritys PitoPastantille
Hokka, Laura; Kannari, Tuuli (2012)
Hokka, Laura
Kannari, Tuuli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318012
Tiivistelmä
Tapahtumapalvelun kehittäminen cateringyritys PitoPastantille
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tapahtumapalvelu cateringyritys PitoPastantille. Tapahtumapalvelu kehitettiin lisäpalveluksi tukemaan yrityksen ydinpalvelua. Tavoitteena oli myös selvittää, onko palvelulle kysyntää Salon seudulla. Tarkoituksena oli mahdollistaa PitoPastantin liiketoiminnan parantaminen. Toimeksiantaja opinnäytetyölle oli cateringyritys PitoPastantti, jonka toiminta on laajentunut viime vuosien aikana. Yrityksellä on kaksi toimipistettä, jotka sijaitsevat Perniössä ja Salossa. Tapahtumapalvelu on kehitetty Salon toimipisteeseen.
Opinnäytetyön raportin viitekehyksessä kuvataan työn perustana olevia käsitteitä, jotka ovat palveluliiketoiminta, asiakaspalvelu ja tapahtumapalvelu. Tapahtumapalvelun kehittämisessä käytettiin apuna joukkoa menetelmiä, joita olivat 8x8 - menetelmä, haastattelu, havainnointi, benchmarking, blueprint sekä asiakkaan palvelupolku. Kyseisiä menetelmiä pyrittiin soveltamaan palvelumuotoilu – ajattelun tapaan. Haastattelun kautta pyrittiin selvittämään palvelun kysyntää. Havainnoinnin avulla haluttiin koota kuvaa tapahtumapalvelusta. Benchmarkingin avulla haettiin ideoita muista samalla palvelukonseptilla toimivista yrityksistä. Blueprint - kaaviolla haluttiin tarkastella palvelun toimintoja yksityiskohtaisemmin. Asiakkaan palvelupolku -menetelmän avulla haluttiin tutkia tapahtumapalvelua asiakkaan näkökulmasta.
Kootun aineiston perusteella tapahtumapalvelulle olisi kysyntää erityisesti Salon seudun yritysasiakkaille. Tulokset auttoivat hahmottamaan palvelua kokonaisuutena sekä yrityksen että asiakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyöhön valitut kehittämismenetelmät toimivat hyvin. Kehitetty tapahtumapalvelu tukee yrityksen ydinpalvelua. Jatkossa kehittämistyötä kannattaa jatkaa konkreettisen toimintamallin suunnittelulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tapahtumapalvelu cateringyritys PitoPastantille. Tapahtumapalvelu kehitettiin lisäpalveluksi tukemaan yrityksen ydinpalvelua. Tavoitteena oli myös selvittää, onko palvelulle kysyntää Salon seudulla. Tarkoituksena oli mahdollistaa PitoPastantin liiketoiminnan parantaminen. Toimeksiantaja opinnäytetyölle oli cateringyritys PitoPastantti, jonka toiminta on laajentunut viime vuosien aikana. Yrityksellä on kaksi toimipistettä, jotka sijaitsevat Perniössä ja Salossa. Tapahtumapalvelu on kehitetty Salon toimipisteeseen.
Opinnäytetyön raportin viitekehyksessä kuvataan työn perustana olevia käsitteitä, jotka ovat palveluliiketoiminta, asiakaspalvelu ja tapahtumapalvelu. Tapahtumapalvelun kehittämisessä käytettiin apuna joukkoa menetelmiä, joita olivat 8x8 - menetelmä, haastattelu, havainnointi, benchmarking, blueprint sekä asiakkaan palvelupolku. Kyseisiä menetelmiä pyrittiin soveltamaan palvelumuotoilu – ajattelun tapaan. Haastattelun kautta pyrittiin selvittämään palvelun kysyntää. Havainnoinnin avulla haluttiin koota kuvaa tapahtumapalvelusta. Benchmarkingin avulla haettiin ideoita muista samalla palvelukonseptilla toimivista yrityksistä. Blueprint - kaaviolla haluttiin tarkastella palvelun toimintoja yksityiskohtaisemmin. Asiakkaan palvelupolku -menetelmän avulla haluttiin tutkia tapahtumapalvelua asiakkaan näkökulmasta.
Kootun aineiston perusteella tapahtumapalvelulle olisi kysyntää erityisesti Salon seudun yritysasiakkaille. Tulokset auttoivat hahmottamaan palvelua kokonaisuutena sekä yrityksen että asiakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyöhön valitut kehittämismenetelmät toimivat hyvin. Kehitetty tapahtumapalvelu tukee yrityksen ydinpalvelua. Jatkossa kehittämistyötä kannattaa jatkaa konkreettisen toimintamallin suunnittelulla.