Sähköiset viestintäpalvelut ja niiden kehittäminen - Case Luottokunta Oy
Hertsa, Niko (2012)
Hertsa, Niko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418170
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sähköisten viestintäpalveluiden tilaa ja henkilöstön käyttöko-kemuksia yrityksen sisäisessä sähköisessä viestinnässä Luottokunta Oy:n maksupääteliiketoi-mintayksikössä. Tutkimuksessa selvitettiin mahdollisia puutteita, käyttökokemuksia sekä kehi-tysehdotuksia sähköisen viestinnän kehittämiseksi. Samalla tarkasteltiin viestinnän tilaa ja selvitettiin tekijöitä, joista sisäinen sähköinen viestintä koostuu.
Tämä opinnäytetyö koostui empiirisestä tutkimuksesta, joka toteutettiin kyselytutkimuksella sekä teoriaosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään mitä sisäinen viestintä on ja mitä sähköisiä viestintävälineitä siinä voidaan käyttää hyödyksi. Sähköisten viestintävälineiden tarkastelu määriteltiin koskemaan yksikössä käytössä olevia viestintävälineitä. Kyselytutkimus rajattiin koskemaan kyseisiä viestintävälineitä.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin toimeksiantajayrityksen maksupääteliiketoimintayksikön henkilöstö. Yksikköön lukeutuu yhteensä 46 henkilöä, joista 27 osallistui tähän tutkimukseen. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin vastaajille sähköpostitse ja se suoritettiin Syyskuussa 2012.
Tutkimuksen pohjalta kävi ilmi sähköisten viestintäpalveluiden kehittämisen tarve. Henkilöstö on osittain jaettu työskentelemään fyysisesti eri pisteissä, mikä entisestään pakottaa keksimään uusia ratkaisuja sähköiseen viestintään. Tärkeimpinä kehityskohteina käytössä olevista välineistä koettiin Outlook-sähköposti sekä intranet. Suurin osa vastaajista toivoi käytössä olevien välineiden lisäksi erillistä pikaviestiohjelmaa kollegoiden välisen viestinnän tehostamiseksi.
Tämä opinnäytetyö koostui empiirisestä tutkimuksesta, joka toteutettiin kyselytutkimuksella sekä teoriaosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään mitä sisäinen viestintä on ja mitä sähköisiä viestintävälineitä siinä voidaan käyttää hyödyksi. Sähköisten viestintävälineiden tarkastelu määriteltiin koskemaan yksikössä käytössä olevia viestintävälineitä. Kyselytutkimus rajattiin koskemaan kyseisiä viestintävälineitä.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin toimeksiantajayrityksen maksupääteliiketoimintayksikön henkilöstö. Yksikköön lukeutuu yhteensä 46 henkilöä, joista 27 osallistui tähän tutkimukseen. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin vastaajille sähköpostitse ja se suoritettiin Syyskuussa 2012.
Tutkimuksen pohjalta kävi ilmi sähköisten viestintäpalveluiden kehittämisen tarve. Henkilöstö on osittain jaettu työskentelemään fyysisesti eri pisteissä, mikä entisestään pakottaa keksimään uusia ratkaisuja sähköiseen viestintään. Tärkeimpinä kehityskohteina käytössä olevista välineistä koettiin Outlook-sähköposti sekä intranet. Suurin osa vastaajista toivoi käytössä olevien välineiden lisäksi erillistä pikaviestiohjelmaa kollegoiden välisen viestinnän tehostamiseksi.