Kriisissä olevan lapsen kohtaaminen : Opas Lasten- ja Nuortenkoti Kimpan henkilökunnalle
Kauppila, Eveliina; Helttunen, Jenna (2012)
Kauppila, Eveliina
Helttunen, Jenna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117685
Tiivistelmä
Kriisit kuuluvat jokaisen ihmisen elämään ja ovat siksi jatkuvasti ajankohtainen aihe. Huostaanottotilanteessa lapsella on usein kolme kriisiä päällekkäin. Tällöin traumaattisen kriisin lisäksi on vielä huostaanoton aiheuttama äkillinen kriisi ja usein lisäksi myös esimerkiksi murrosiän vaikea kehityskriisi. Tämän vuoksi lapsen traumatisoitumisen mahdollisuus suurenee. Traumatisoitumista voidaan kuitenkin ehkäistä kohtaamalla kriisissä oleva lapsi oikein, kiinnittämällä huomiota eri kriisin vaiheissa traumatisoitumisen varoitusmerkkeihin ja muutoinkin siihen, miten lapsi eri vaiheissa kohdataan.
Traumaattinen kriisi jaetaan neljään osaan; sokki-, reaktio-, työstämisvaiheeseen sekä uudelleen orientoitumisen vaiheeseen. Lapsi käsittelee kriisejä aivan kuten aikuinenkin, vaikka usein uskotaan, ettei lapsi ymmärrä järkyttä-vää tapahtumaa. Keinot, joilla lapsi käsittelee kriisiään, poikkeaa kuitenkin aikuisen tavasta, sillä lapsi käyttää keskustelemisen sijaan mielikuvitusta vaikeiden asioiden käsittelemiseen. Tämän vuoksi kriisissä olevan lapsen kanssa toimiminen vaatii erityistä huomiota ohjaajilta, sillä hän osaa hyvin esittää käsitelleensä kriisin, vaikkei todellisuudessa ole vielä päässyt välttämättä edes reaktiovaiheeseen.
Teimme oppaan kriisissä olevan 7-18-vuotiaan lapsen kohtaamisesta Lasten- ja Nuortenkoti Kimpan henkilö-kunnalle. Opas on sisällöltään tiivis ja sisältää kriisin neljän eri vaiheen perustietoja ja asioita, joihin ohjaajan kannattaa kiinnittää eri vaiheissa huomiota. Kouluikäisen (7-12-vuotiaan) ja murrosikäisen (13-18-vuotiaan) kanssa työskenteleminen kriisin käsittelyssä poikkeaa toisistaan selkeästi, ja siksi olemme eritelleet näiden kahden eri ryhmän kohtaamistilanteissa huomioitavat asiat vielä erikseen omissa luvuissaan. Koska traumatisoitumisen tunnistaminen on tärkeää, teimme myös yhden luvun traumatisoitumisen merkeistä.
Työn tilaaja on Lasten- ja Nuortenkoti Kimppa, joka on yksityinen lastensuojeluyksikkö Paltamossa. Se tarjoaa kodinomaisen ympäristön 7-18-vuotiaille huostaan otetuille ja sijoitetuille lapsille. He tarjoavat myös tarvittaessa kasvukehitystä jälkihuollon kautta yli 18-vuotiaille. Lasten- ja Nuortenkoti Kimpan toimintamallina on lasten ja nuorten kanssa yhdessä tekeminen sekä aikuisen läsnäolon tarjoaminen.
Tarkoituksenamme oli saada aikaan helposti hyödynnettävää tietoa sisältävä opas, jonka tavoitteena oli, että Lasten- ja Nuortenkoti Kimpan henkilökunta osaa antaa kriisissä olevalle 7-18 -vuotiaalle lapselle kokonaisvaltaista tukea kriisin eri vaiheissa.
Traumaattinen kriisi jaetaan neljään osaan; sokki-, reaktio-, työstämisvaiheeseen sekä uudelleen orientoitumisen vaiheeseen. Lapsi käsittelee kriisejä aivan kuten aikuinenkin, vaikka usein uskotaan, ettei lapsi ymmärrä järkyttä-vää tapahtumaa. Keinot, joilla lapsi käsittelee kriisiään, poikkeaa kuitenkin aikuisen tavasta, sillä lapsi käyttää keskustelemisen sijaan mielikuvitusta vaikeiden asioiden käsittelemiseen. Tämän vuoksi kriisissä olevan lapsen kanssa toimiminen vaatii erityistä huomiota ohjaajilta, sillä hän osaa hyvin esittää käsitelleensä kriisin, vaikkei todellisuudessa ole vielä päässyt välttämättä edes reaktiovaiheeseen.
Teimme oppaan kriisissä olevan 7-18-vuotiaan lapsen kohtaamisesta Lasten- ja Nuortenkoti Kimpan henkilö-kunnalle. Opas on sisällöltään tiivis ja sisältää kriisin neljän eri vaiheen perustietoja ja asioita, joihin ohjaajan kannattaa kiinnittää eri vaiheissa huomiota. Kouluikäisen (7-12-vuotiaan) ja murrosikäisen (13-18-vuotiaan) kanssa työskenteleminen kriisin käsittelyssä poikkeaa toisistaan selkeästi, ja siksi olemme eritelleet näiden kahden eri ryhmän kohtaamistilanteissa huomioitavat asiat vielä erikseen omissa luvuissaan. Koska traumatisoitumisen tunnistaminen on tärkeää, teimme myös yhden luvun traumatisoitumisen merkeistä.
Työn tilaaja on Lasten- ja Nuortenkoti Kimppa, joka on yksityinen lastensuojeluyksikkö Paltamossa. Se tarjoaa kodinomaisen ympäristön 7-18-vuotiaille huostaan otetuille ja sijoitetuille lapsille. He tarjoavat myös tarvittaessa kasvukehitystä jälkihuollon kautta yli 18-vuotiaille. Lasten- ja Nuortenkoti Kimpan toimintamallina on lasten ja nuorten kanssa yhdessä tekeminen sekä aikuisen läsnäolon tarjoaminen.
Tarkoituksenamme oli saada aikaan helposti hyödynnettävää tietoa sisältävä opas, jonka tavoitteena oli, että Lasten- ja Nuortenkoti Kimpan henkilökunta osaa antaa kriisissä olevalle 7-18 -vuotiaalle lapselle kokonaisvaltaista tukea kriisin eri vaiheissa.