Stereoskooppisen elokuvan jälkityöprosessi
Kärkkäinen, Henri (2013)
Kärkkäinen, Henri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301041057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301041057
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi stereoskooppisen elokuvan jälkityövaihetta, siihen liittyviä käsitteitä, teoriaa, työtapoja ja erilaisia ongelmatilanteita, joita olen kohdannut stereoskooppisen videokuvan parissa työskennellessäni. Vastasin Damnaran Parempi niin -musiikkivideon ja Mies rajan takaa -lyhytelokuvan stereografiasta, leikkauksesta sekä värimäärittelystä ja kyseiset teokset toimivat myös opinnäytetyön toiminnallisena osana. Teoksista otettuja kuvakaappauksia käytetään tekstissä havainnollistavina esimerkkeinä.
Esittelen opinnäytetyössä stereoskooppisen materiaalin leikkaamiseen liittyviä erilaisia lähestymistapoja ja parallaksin hallinnan vaikutusta 3D-efektiin. Stereoskooppisessa elokuvassa tärkeässä roolissa on kuvien syvyysjatkuvuus ja siihen liittyen käsittelen huomiopisteen kuljetusta stereoskooppisessa leikkauksessa. Esittelen myös stereoskooppisen värimäärittelyn erityispiirteitä ja poikkeavuuksia perinteisen 2D-elokuvan vastaavaan. Lisäksi 2D-3D konversion teoriaa ja käytäntöjä käydään läpi esimerkkejä käyttäen.
Opinnäytetyö voi toimia tiedon perustana niille jotka työskentelevät stereoskooppisen elokuvan jälkitöiden parissa tai muillekin kolmiulotteisen elokuvan eri työvaiheista kiinnostuneille.
Esittelen opinnäytetyössä stereoskooppisen materiaalin leikkaamiseen liittyviä erilaisia lähestymistapoja ja parallaksin hallinnan vaikutusta 3D-efektiin. Stereoskooppisessa elokuvassa tärkeässä roolissa on kuvien syvyysjatkuvuus ja siihen liittyen käsittelen huomiopisteen kuljetusta stereoskooppisessa leikkauksessa. Esittelen myös stereoskooppisen värimäärittelyn erityispiirteitä ja poikkeavuuksia perinteisen 2D-elokuvan vastaavaan. Lisäksi 2D-3D konversion teoriaa ja käytäntöjä käydään läpi esimerkkejä käyttäen.
Opinnäytetyö voi toimia tiedon perustana niille jotka työskentelevät stereoskooppisen elokuvan jälkitöiden parissa tai muillekin kolmiulotteisen elokuvan eri työvaiheista kiinnostuneille.