Lapsen hyvä päivähoitopäivä -lasten silmin
Lindqvist, Niina; Ruokonen, Susanna (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lindqvist, Niina
Ruokonen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301051074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301051074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe perustuu Espoossa tehtävään LOP – kehittämistyöhön, jolla haetaan ratkaisuja lapsiperheiden ehkäisevän työn haasteisiin. Kehittämistyön tavoitteena on lisätä lapsiperheiden hyvinvointia, vahvistamalla varhaista tukea. Kehittämistyö keskittyy Matinkylän alueelle ja sitä tehdään yhteiskehittelyssä monien eri toimijoiden kanssa, jotka tuottavat palveluita lapsille ja perheille muun muassa varhaiskasvatus, lastensuojelu, maahanmuuttaja palvelut, seurakunta ja aikuissosiaalityö.
Opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui kuvailla lasten hyvää päivähoitopäivää lasten silmin. Toteutimme opinnäytetyömme aihesaduttamalla 3 - 6 -vuotiaita lapsia neljässä Espoon kaupungin päivähoidonyksikössä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: Millainen on lapsen hyvä päivähoitopäivä? Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytimme narratiivista aihesadutusmenetelmää. Analysoimme aineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat päivähoito, varhaiskasvatus ja leikki.
Opinnäytetyömme tulokseksi tuli, että lasten hyvä päivähoitopäivä koostuu sisä- ja ulkoleikeistä, kaverisuhteista, ohjatusta toiminnasta sekä arkirutiineista. Merkittävimmäksi tulokseksi osoittautui leikki, joka mainittiin 83 prosentissa lasten saduista.
Pohdimme, että mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi aihesaduttaa vanhempia ja päivähoidon työntekijöitä lapsen hyvästä päivähoitopäivästä. Tuloksia vertailemalla voitaisiin pohtia arvostavatko vanhemmat ja päivähoidon työntekijät samoja asioita lapsen hyvässä päivähoitopäivässä kuin lapset.
Opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui kuvailla lasten hyvää päivähoitopäivää lasten silmin. Toteutimme opinnäytetyömme aihesaduttamalla 3 - 6 -vuotiaita lapsia neljässä Espoon kaupungin päivähoidonyksikössä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: Millainen on lapsen hyvä päivähoitopäivä? Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytimme narratiivista aihesadutusmenetelmää. Analysoimme aineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat päivähoito, varhaiskasvatus ja leikki.
Opinnäytetyömme tulokseksi tuli, että lasten hyvä päivähoitopäivä koostuu sisä- ja ulkoleikeistä, kaverisuhteista, ohjatusta toiminnasta sekä arkirutiineista. Merkittävimmäksi tulokseksi osoittautui leikki, joka mainittiin 83 prosentissa lasten saduista.
Pohdimme, että mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi aihesaduttaa vanhempia ja päivähoidon työntekijöitä lapsen hyvästä päivähoitopäivästä. Tuloksia vertailemalla voitaisiin pohtia arvostavatko vanhemmat ja päivähoidon työntekijät samoja asioita lapsen hyvässä päivähoitopäivässä kuin lapset.