Markkinointiviestinnällä medianäkyvyyttä - Case Yritys X
Heiskanen, Heidi (2012)
Heiskanen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018876
Tiivistelmä
Mediajulkisuuden avulla yritykset voivat saada tuotteilleen ja yritykselleen näkyvyyttä. Mediajulkisuutta halutaan sen nopeuden, edullisuuden ja tavoittavuuden vuoksi. Mediajulkisuus on keino tulla tunnetuksi sekä vaikuttaa sidosryhmien asenteisiin, mielikuviin ja yhteisökuvaan yrityksestä.
Tämä opinnäytetyö on tehty kansainväliselle kosmetiikkayritykselle, Yritys X:lle, jonka tavoitteena on ollut saada lisänäkyvyyttä niin itse yritykselle kuin sen tuotteille naisille suunnatuissa aikakauslehdissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää Yritys X:n tärkeimmän sidosryhmän eli toimittajien mielipiteitä yrityksestä sekä siitä, miten he kokevat tämänhetkisen tiedotustoiminnan yrityksen puolelta. Opinnäytetyössä on myös pyritty selvittämään, onko tämänhetkisessä suhdetoiminnassa kehitettävää ja onko yrityksen ja sen tuotteiden medianäkyvyyttä mahdollista saada lisää kartoittamalla toimittajien mielipiteitä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan yleisesti viestinnästä, yhteisöviestinnästä ja markkinointiviestinnästä. Työn teoriaosuudessa on lisäksi käsitelty tiedottamista, toimittajan työtä ja tiedonhankintaa sekä mediajulkisuutta.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin lähettämällä puolistrukturoitu sähköpostikysely viidelle eri naistenlehden toimittajalle jotka toimeksiantaja määritteli.
Tutkimustulosten mukaan, vastanneet toimittajat olivat tällä hetkellä tyytyväisiä Yritys X:n tiedotus- ja suhdetoimintaan. Yritys X:n brändi ja maine ovat vahvoja toimittajien keskuudessa ja Yritys X myös erottautuu brändillään kilpailijoistaan. Kyselystä ilmeni myös, että toimittajien juttuideointiin ja juttujen tekoon vaikuttaa olennaisesti nykyajan trendit, arkielämän kokemukset kuin lehtien lukijoiden tarpeet. Toimittajan työhön ja tavoitteena oleviin mediaosumiin ei suoranaisesti voida vaikuttaa, mutta suhdetoimintaa ja tiedottamista kehittämällä voidaan edesauttaa yrityksen ja sen tuotteiden mahdollista medianäkyvyyttä, lisäämällä ja vahvistamalla toimittajien tietoja. Tulosten perusteella Yritys X:lle laadittiin muutama kehitysehdotus koskien yrityksen mediarekisteriä ja viestintätoimenpiteitä.
Tämä opinnäytetyö on tehty kansainväliselle kosmetiikkayritykselle, Yritys X:lle, jonka tavoitteena on ollut saada lisänäkyvyyttä niin itse yritykselle kuin sen tuotteille naisille suunnatuissa aikakauslehdissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää Yritys X:n tärkeimmän sidosryhmän eli toimittajien mielipiteitä yrityksestä sekä siitä, miten he kokevat tämänhetkisen tiedotustoiminnan yrityksen puolelta. Opinnäytetyössä on myös pyritty selvittämään, onko tämänhetkisessä suhdetoiminnassa kehitettävää ja onko yrityksen ja sen tuotteiden medianäkyvyyttä mahdollista saada lisää kartoittamalla toimittajien mielipiteitä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan yleisesti viestinnästä, yhteisöviestinnästä ja markkinointiviestinnästä. Työn teoriaosuudessa on lisäksi käsitelty tiedottamista, toimittajan työtä ja tiedonhankintaa sekä mediajulkisuutta.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin lähettämällä puolistrukturoitu sähköpostikysely viidelle eri naistenlehden toimittajalle jotka toimeksiantaja määritteli.
Tutkimustulosten mukaan, vastanneet toimittajat olivat tällä hetkellä tyytyväisiä Yritys X:n tiedotus- ja suhdetoimintaan. Yritys X:n brändi ja maine ovat vahvoja toimittajien keskuudessa ja Yritys X myös erottautuu brändillään kilpailijoistaan. Kyselystä ilmeni myös, että toimittajien juttuideointiin ja juttujen tekoon vaikuttaa olennaisesti nykyajan trendit, arkielämän kokemukset kuin lehtien lukijoiden tarpeet. Toimittajan työhön ja tavoitteena oleviin mediaosumiin ei suoranaisesti voida vaikuttaa, mutta suhdetoimintaa ja tiedottamista kehittämällä voidaan edesauttaa yrityksen ja sen tuotteiden mahdollista medianäkyvyyttä, lisäämällä ja vahvistamalla toimittajien tietoja. Tulosten perusteella Yritys X:lle laadittiin muutama kehitysehdotus koskien yrityksen mediarekisteriä ja viestintätoimenpiteitä.