Ammattikorkeakouluopiskelijan ajankäyttö
Lam, Jonna; Lam, Jenni (2012)
Lam, Jonna
Lam, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071137
Tiivistelmä
Opiskeleminen ammattikorkeakoulussa tuo opiskelijalle omat haasteensa. Ammattikorkeakoulujärjestelmä eroaa hyvinkin paljon toisen asteen koulutusjärjestelmästä. Ammattikorkeakoulussa opiskelun etenemistahti ja opiskeleminen on hyvin nopeatempoista ja omasta oppimisesta on itse otettava vastuuta. Opiskelijoille tulee opintojen edetessä uusia haasteita myös opiskelun ulkopuolelta, joten niistä selviytyäkseen heidän tulee omata hyvät ajankäytön hallintaan ja sen suunnittelemiseen tarvittavat taidot. Opinnäytetyössämme tarkastelemme opiskelijoiden ajankäytön hallintaa opiskelutaitojen ja voimavarojen näkökulmasta.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tutkia ammattikorkeakoulussa opiskelevien ajankäyttöä, mihin he käyttävät aikaansa opiskelun ohella ja miten he ovat aikaansa jakaneet eri osatekijöiden kesken. Opinnäytetyömme aihe on osa CDS- hanketta, jonka nimi muodostuu sanoista To Care, To dare, To share. Hankkeen tarkoituksena on ehkäistä opiskelijoiden syrjäytymistä ammattikorkeakouluopinnoissa, ja tavoitteena antaa tukea ammattikorkeakouluopiskelijoille opinnoista selviytymiseen, valmistumiseen ja tukea heidän hyvinvointiaan.
Opinnäytetyömme tutkimustiedot kerättiin ajankäytön seurantalomakkeella, joka lähetettiin kaikille niille opiskelijoille, jotka ilmoittivat osallistumiskyselyssä olevansa kiinnostuneita osallistumaan seurantalomakkeen täyttämiseen. Kohderyhmä koostui Laurea- ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoista Tikkurilan toimipisteessä. Seurantaan osallistui 10 opiskelijaa. Seurantalomakkeen avulla saimme opiskelijoilta konkreettista tietoa heidän ajankäytöstään kahden viikon ajalta. Tarkoituksenamme oli kartoittaa opiskelijoiden ajankäyttöä ja tarkastella, mihin aikaa oli käytetty opiskelun ohella ja paljonko siitä oli sitten käytetty muuhun kuin opiskelemiseen.
Ajankäytön seurannan tuloksena ammattikorkeakouluopiskelijat käyttivät aikaansa opiskelun ohella työhön, perheeseensä ja ystäviinsä sekä vapaa-ajan viettoon. Suurin osa opiskelijoista olisi halunnut vähentää viihteeseen käytettyä aikaa ja käyttäneet sen ajan mieluiten opiskeluun, muuhun vapaa-ajan viettoon ja perheeseensä.
Opinnäytetyömme tulokset antavat ajankohtaista tietoa opiskelijoiden ajankäytöstä. Tuloksia voitaisiin hyödyntää muun muassa oppilaitoksien opintopolkujen suunnitellussa sekä opetuksen ja ohjauksen kehittämisessä, sen lisäksi oppilaitoksissa toimivat opiskeluhyvinvointiryhmät voisivat käyttää tuloksia uusien ideoiden lähteenä esimerkiksi muodostamalla tukiryhmiä oppilaiden tukemiseksi.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tutkia ammattikorkeakoulussa opiskelevien ajankäyttöä, mihin he käyttävät aikaansa opiskelun ohella ja miten he ovat aikaansa jakaneet eri osatekijöiden kesken. Opinnäytetyömme aihe on osa CDS- hanketta, jonka nimi muodostuu sanoista To Care, To dare, To share. Hankkeen tarkoituksena on ehkäistä opiskelijoiden syrjäytymistä ammattikorkeakouluopinnoissa, ja tavoitteena antaa tukea ammattikorkeakouluopiskelijoille opinnoista selviytymiseen, valmistumiseen ja tukea heidän hyvinvointiaan.
Opinnäytetyömme tutkimustiedot kerättiin ajankäytön seurantalomakkeella, joka lähetettiin kaikille niille opiskelijoille, jotka ilmoittivat osallistumiskyselyssä olevansa kiinnostuneita osallistumaan seurantalomakkeen täyttämiseen. Kohderyhmä koostui Laurea- ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoista Tikkurilan toimipisteessä. Seurantaan osallistui 10 opiskelijaa. Seurantalomakkeen avulla saimme opiskelijoilta konkreettista tietoa heidän ajankäytöstään kahden viikon ajalta. Tarkoituksenamme oli kartoittaa opiskelijoiden ajankäyttöä ja tarkastella, mihin aikaa oli käytetty opiskelun ohella ja paljonko siitä oli sitten käytetty muuhun kuin opiskelemiseen.
Ajankäytön seurannan tuloksena ammattikorkeakouluopiskelijat käyttivät aikaansa opiskelun ohella työhön, perheeseensä ja ystäviinsä sekä vapaa-ajan viettoon. Suurin osa opiskelijoista olisi halunnut vähentää viihteeseen käytettyä aikaa ja käyttäneet sen ajan mieluiten opiskeluun, muuhun vapaa-ajan viettoon ja perheeseensä.
Opinnäytetyömme tulokset antavat ajankohtaista tietoa opiskelijoiden ajankäytöstä. Tuloksia voitaisiin hyödyntää muun muassa oppilaitoksien opintopolkujen suunnitellussa sekä opetuksen ja ohjauksen kehittämisessä, sen lisäksi oppilaitoksissa toimivat opiskeluhyvinvointiryhmät voisivat käyttää tuloksia uusien ideoiden lähteenä esimerkiksi muodostamalla tukiryhmiä oppilaiden tukemiseksi.