Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Laatukäsikirja Nuorisokoti Hessuun

Ylén, Heidi; Jussila, Noora (2012)

 
Avaa tiedosto
jussilaylen.pdf (685.5Kt)
Lataukset: 


Ylén, Heidi
Jussila, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101241
Tiivistelmä
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista (922/2011) säätää, että yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajan on laadittava omavalvontasuunnitelma tai laatukäsikirja, joka kattaa palvelun tuottajan sosiaalipalvelut ja palvelukokonaisuudet. Laatukäsikirja on pidettävä julkisesti nähtävillä ja sen toteutumista on seurattava säännöllisesti.

Laatukäsikirja antaa raamit toiminnan suunnittelulle, seurannalle ja arvioinnille, joka puolestaan sitouttaa henkilökuntaa laatujärjestelmään. Laatukäsikirjan tekeminen on prosessi, joka vaatii työyhteisöltä halua keskustella avoimesti yhteisistä asioista. Avoimen keskustelun yksi hyvä puoli on se, että se voi edistää työtapojen kehittämistä.

Laatukäsikirjaa voidaan kutsua myös toimintakäsikirjaksi ja se voi palvella henkilökunnan lisäksi myös opiskelijoita ja asiakkaita. Laatukäsikirjan laadinta tulee organisaatiolle ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun organisaatiossa aletaan kiinnittää huomiota laadunhallintaan ja laadun kehittämiseksi halutaan järjestelmällisiä keinoja. Laatukäsikirjaa tehdessä on hyvä miettiä mitä organisaatio haluaa painottaa. Se auttaa hahmottamaan yrityksen toimintaa kokonaisuutena, jolloin se voi toimia myös eräänlaisena esitteenä mahdollisille yhteistyökumppaneille tai tuleville asiakkaille.

Opinnäytetyön tarkoitus on ollut luoda laatukäsikirja. Toiminnallisena opinnäytetyönä tuotimme laatukäsikirjan yksityiseen Nuorisokoti Hessuun Riihimäelle. Lähdimme työstämään opinnäytetyötä perehtymällä ensin laadun teoriaan. Laadun määrittely on vaikeaa termin moniulotteisuuden takia. Myös tuotteen ja palvelun laadun määrittelyt poikkeavat huomattavasti toisistaan, joten olemme keskittyneet palvelun laadun määrittelyyn.

Tuotos liitteineen on suunniteltu ja toteutettu yhdessä Nuorisokoti Hessun henkilökunnan kanssa. Henkilökunnalla on ollut valmiiksi suunniteltuina asioita, joita he haluavat painottaa laatukäsikirjassaan. Nuorisokodin johtajan kanssa käydyt keskustelut muun muassa sähköpostitse ovat antaneet suunnan laatukäsikirjan tekemiseen.

Hieman ennen laatukäsikirjan valmistumista nuorisokoti Hessu suljettiin. Laatukäsikirjaa vailla oli kuitenkin vielä toinen saman yrityksen nuorisokoti, Hopo. Hopon johtaja pyysi kuitenkin tuottamaan laatukäsikirjan, josta he voivat ottaa mallia Hopon laatukäsikirjaan. Tuloksena syntyi perusasiat sisältävä, helposti muokattavissa oleva ja selkeä laatukäsikirjan pohja yksityiseen nuorisokotiin. Jatkossa Hopon laatukäsikirjaa voidaan arvioida asiakaspalautteiden pohjalta ja tietojen ajantasaisuutta on tarkoitus vuosittain tarkistaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste