Kuuntelukokemuksen ja piirustuksen kautta saduksi : Taideintegraatiokokeilu 5- 6-vuotiaiden muskariryhmässä
Nikkonen, Johanna (2012)
Nikkonen, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301111366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301111366
Tiivistelmä
Pohdin tässä opinnäytetyössä kysymystä siitä, miten luontevaa on käyttää taidein-tegraatiota ja erityisesti musiikin, kuvan ja sadun yhdistelmää 5-- 6-vuotiaiden muskarissa. Halusin kokeilla tällaista prosessia ja katsoa, mitä se kertoo lapsista.
Valitsin kaksi eri tyylistä musiikkikappaletta, joista lapset ensin piirsivät ja valit-tuaan toisen piirroksista saduttivat siitä. Piirrokset tehtiin liituväreillä, ja musiik-kikappale soi useamman kerran. Mielenkiintoista oli nähdä, mitä ajatuksia mu-siikki herätti ja millaisia hahmoja piirustukseen syntyi. Lapset saivat itse päättää, kummasta piirroksesta ne saduttivat.
Kiehtovaa oli nähdä miten konkreettisesti lapset kuvasivat maailmaa ja kertoivat siitä sadun muodossa. Suurimmalla osalle lapsista tällainen toimintatapa tuntui luontevalta, mutta yksi ei ollut siinä kotonaan. Yhteinen piirre kaikille saduille oli se, että lapset kuvasivat suoraan piirroksessa esiintyviä asioita.
Musiikkikasvattajana huomasin, että tällaisia tilanteita kannattaa suunnitella hyvin etukäteen ja valmistella lapset eri työtapoihin. Opettajan täytyy huolehtia siitä, ettei tilanteesta tule jännittävä, jotta lapset voivat vapaasti nauttia kuuntelusta, piirtämisestä ja saduttamisesta.
Valitsin kaksi eri tyylistä musiikkikappaletta, joista lapset ensin piirsivät ja valit-tuaan toisen piirroksista saduttivat siitä. Piirrokset tehtiin liituväreillä, ja musiik-kikappale soi useamman kerran. Mielenkiintoista oli nähdä, mitä ajatuksia mu-siikki herätti ja millaisia hahmoja piirustukseen syntyi. Lapset saivat itse päättää, kummasta piirroksesta ne saduttivat.
Kiehtovaa oli nähdä miten konkreettisesti lapset kuvasivat maailmaa ja kertoivat siitä sadun muodossa. Suurimmalla osalle lapsista tällainen toimintatapa tuntui luontevalta, mutta yksi ei ollut siinä kotonaan. Yhteinen piirre kaikille saduille oli se, että lapset kuvasivat suoraan piirroksessa esiintyviä asioita.
Musiikkikasvattajana huomasin, että tällaisia tilanteita kannattaa suunnitella hyvin etukäteen ja valmistella lapset eri työtapoihin. Opettajan täytyy huolehtia siitä, ettei tilanteesta tule jännittävä, jotta lapset voivat vapaasti nauttia kuuntelusta, piirtämisestä ja saduttamisesta.