MS KRISTINA KATARINAN HUOLTOSEISOKKI 2012
Wahlroos, Ville (2013)
Wahlroos, Ville
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221603
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään Kristina Katarinan kesän 2012 huoltoseisokkia edeltävään
suunnittelu- ja selvitystyöhön, toimintaan seisokin aikana ja seisokin jälkeisiin
toimiin. Työn tarkoituksena oli arvioida ennakkosuunnittelun onnistumista sekä dokumentoida
huoltoseisokin aikana muodostuneita havaintoja käytettäväksi apuna tulevaisuuden
huoltoseisokkien suunnittelussa.
Tietoja kerättiin haastattelemalla huoltoseisokkiin osallistuneita ja seisokin aikana
työskennelleitä henkilöitä. Seisokissa esille tulleiden asioiden dokumentoinnissa hyödynnettiin
Wärtsilän toimittamia huoltoraportteja ja tekijän omia havaintoja seisokin
aikana. Tavoitteena oli tehdä tiivis paketti niille, joille asia on tuntematon tai jotka eivät
muuten ole asiaan perehtyneet.
Kristina Katarinan huoltoseisokkia käsitellään lähinnä koneosaston näkökulmasta ja se
käydään läpi pääpiirteittäin, sillä suurin osa lähteenä olleesta materiaalista on tarkoitettu
yhtiön sisäiseen käyttöön sekä alihankkijoille, ja on näin ollen yhtiön sisäistä tietoa.
Huoltoseisokin onnistumisessa arvioitavia asioita olivat budjetti, aikataulutus, ulkopuoliset
toimitsijat, työn laatu ja laituripaikka. Arviointi on yrityksen sisäiseen käyttöön
tarkoitettu ja siksi osittain salainen. Sen vuoksi huoltoseisokin onnistumista arvioidaan
tässä työssä melko yleisellä tasolla paneutumatta tarkemmin yksityiskohtiin.
suunnittelu- ja selvitystyöhön, toimintaan seisokin aikana ja seisokin jälkeisiin
toimiin. Työn tarkoituksena oli arvioida ennakkosuunnittelun onnistumista sekä dokumentoida
huoltoseisokin aikana muodostuneita havaintoja käytettäväksi apuna tulevaisuuden
huoltoseisokkien suunnittelussa.
Tietoja kerättiin haastattelemalla huoltoseisokkiin osallistuneita ja seisokin aikana
työskennelleitä henkilöitä. Seisokissa esille tulleiden asioiden dokumentoinnissa hyödynnettiin
Wärtsilän toimittamia huoltoraportteja ja tekijän omia havaintoja seisokin
aikana. Tavoitteena oli tehdä tiivis paketti niille, joille asia on tuntematon tai jotka eivät
muuten ole asiaan perehtyneet.
Kristina Katarinan huoltoseisokkia käsitellään lähinnä koneosaston näkökulmasta ja se
käydään läpi pääpiirteittäin, sillä suurin osa lähteenä olleesta materiaalista on tarkoitettu
yhtiön sisäiseen käyttöön sekä alihankkijoille, ja on näin ollen yhtiön sisäistä tietoa.
Huoltoseisokin onnistumisessa arvioitavia asioita olivat budjetti, aikataulutus, ulkopuoliset
toimitsijat, työn laatu ja laituripaikka. Arviointi on yrityksen sisäiseen käyttöön
tarkoitettu ja siksi osittain salainen. Sen vuoksi huoltoseisokin onnistumista arvioidaan
tässä työssä melko yleisellä tasolla paneutumatta tarkemmin yksityiskohtiin.