Pelihahmon suunnittelu ja toteutus mobiilipeliin
Soukka, Tuomas (2012)
Soukka, Tuomas
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118974
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään pelihahmon suunnittelun teoreettista taustaa ja käytännön menetelmiä. Työn tilaaja on Rust0 Games Oy. Opinnäytetyössä keskitytään tutkimaan hahmosuunnittelun yleisiä periaatteita ja niiden soveltamista pelihahmon suunnitteluun ja toteuttamiseen. Erityinen huomio kohdistetaan hahmon visuaaliseen suunnitteluun. Tutkimuksessa pyritään ratkaisemaan teorian ja käytännön ongelmia liittyen juuri pelihahmojen suunnitteluun.
Tutkimuksessa tarkastellaan yleisiä teorioita hahmojen suunnittelusta. Animaatiohahmojen suunnittelu toimii yhtena suurena osa-alueena ja sitä rinnastetaan pelihahmojen suunnitteluun. Tutkimuksen kohteena ovat hahmon käsikirjoittaminen, ideoiden muuntaminen käytännön suunnitelmiksi, pelihahmon suunnittelu omana kokonaisuutenaan ja visuaalinen hahmosuunnittelu. Teorioita ja menetelmiä sovelletaan hyödyntämään pelien hahmoja. Tiedonhankintamenetelmänä ovat lähinnä kirjallisuus koskien hahmosuunnittelua animaatiossa ja peleissä. Myös ammattilaisten käytännön töitä ja kokemuksia käytetään pohjana verkkoartikkelien muodossa.
Opinnäytetyön käytännön ja projektiosuutena toteutettiin graafinen suunnittelu ja toteutus mobiilipeliin. Tutkit-tua teoriaa käytetään käytännön työn pohjana. Projektiosuutena saatiin valmiiksi mobiilipeli ja kaikki sen grafiik-ka. Hahmosuunnittelu oli suurin osa-alue työmäärältään ja siinä noudatetaan tutkimuksessa löydettyjä työtapoja ja menetelmiä. Lisätietoa pelistä löytyy osoitteesta http://www.Rust0.com
Tutkimuksessa tarkastellaan yleisiä teorioita hahmojen suunnittelusta. Animaatiohahmojen suunnittelu toimii yhtena suurena osa-alueena ja sitä rinnastetaan pelihahmojen suunnitteluun. Tutkimuksen kohteena ovat hahmon käsikirjoittaminen, ideoiden muuntaminen käytännön suunnitelmiksi, pelihahmon suunnittelu omana kokonaisuutenaan ja visuaalinen hahmosuunnittelu. Teorioita ja menetelmiä sovelletaan hyödyntämään pelien hahmoja. Tiedonhankintamenetelmänä ovat lähinnä kirjallisuus koskien hahmosuunnittelua animaatiossa ja peleissä. Myös ammattilaisten käytännön töitä ja kokemuksia käytetään pohjana verkkoartikkelien muodossa.
Opinnäytetyön käytännön ja projektiosuutena toteutettiin graafinen suunnittelu ja toteutus mobiilipeliin. Tutkit-tua teoriaa käytetään käytännön työn pohjana. Projektiosuutena saatiin valmiiksi mobiilipeli ja kaikki sen grafiik-ka. Hahmosuunnittelu oli suurin osa-alue työmäärältään ja siinä noudatetaan tutkimuksessa löydettyjä työtapoja ja menetelmiä. Lisätietoa pelistä löytyy osoitteesta http://www.Rust0.com