Simulaatio-oppimisympäristön tietoturvakartoitus
Isoranta, Olli (2012)
Isoranta, Olli
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319307
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä tietoturvakartoitus Kainuun ammattiopiston ja Kajaanin ammattikorkeakoulun simulaatio-oppimisympäristölle.
Simulaatio-oppimisympäristö hankittiin vuoden 2011 lopussa, ja sen tavoite on parantaa käytännön osaamista, tilannetietoisuutta, kommunikaatiota sekä ei-teknisiä taitoja, kuten tiimityöskentelyä sairaan- ja terveydenhoito-osaamisalueilla. Simulaatio-oppimisympäristöjen etu tavalliseen opetukseen verrattuna on teoriataitojen testaami-nen käytännössä sekä virheiden analysointi ja niistä oppiminen.
Opinnäytetyön alussa tutustutaan simulaatio-opetukseen, jota käytetään muun muassa lääketieteenaloilla sekä teollisuuden aloilla. Opinnäytetyössä tutustutaan myös tarkemmin Kajaanin ammattikorkeakoulun ja Kainuun ammattiopiston simulaatio-oppimisympäristöön. Kajaanin ammattikorkeakoulun ja Kainuun ammattiopiston simulaatio-oppimisympäristö on fyysinen, joka hyödyntää tietotekniikkaa. Insinöörityön teoriaosuudessa on tu-tustuttu tietoturvan peruskäsitteisiin, osa-alueisiin sekä riskianalyysimenetelmiin, kuten tarkistuslistoihin, SWOT-analyysiin ja väärinkäyttöskenaariohin, jotta tietoturvakartoituksen tarkoitus olisi helpompi ymmärtää. Insinööri-työn käytännön osuus sisältää tietoturvakartoituksen Kajaanin ammattikorkeakoulun ja Kainuun ammattiopiston simulaatio-oppimisympäristöstä. Tietoturvakartoitus toteutettiin haastattelemalla ympäristöä käyttäviä henkilöitä sekä osallistumalla opetustilanteeseen työtapojen ja käytäntöjen seuraamiseksi. Haastattelujen aikana henkilöiltä kysyttiin teoriaosuuteen pohjautuvia kysymyksiä, joiden tarkoitus oli ohjata keskustelua sekä paljastaa mahdollisia tietoturva-aukkoja.
Tietoturvakartoituksen tuloksena saatiin selville simulaatio-oppimisympäristön tietoturvan nykytilanne. Tietotur-vakartoituksen aikana ilmeni muutamia tietoturva-aukkoja sekä puutteellisuuksia, joihin esitettiin kehittämisehdo-tuksia. Tietoturva-aukkoihin puututtiin nopeasti ja kehitysehdotukset otettiin käyttöön jo työn aikana. Simulaatio-oppimisympäristön tietoturva-aukkoja tai asiakkaalle esitettyjä kehitysehdotuksia ei ole insinöörityöhön lisätty, insinöörityön luonteen vuoksi.
Simulaatio-oppimisympäristö hankittiin vuoden 2011 lopussa, ja sen tavoite on parantaa käytännön osaamista, tilannetietoisuutta, kommunikaatiota sekä ei-teknisiä taitoja, kuten tiimityöskentelyä sairaan- ja terveydenhoito-osaamisalueilla. Simulaatio-oppimisympäristöjen etu tavalliseen opetukseen verrattuna on teoriataitojen testaami-nen käytännössä sekä virheiden analysointi ja niistä oppiminen.
Opinnäytetyön alussa tutustutaan simulaatio-opetukseen, jota käytetään muun muassa lääketieteenaloilla sekä teollisuuden aloilla. Opinnäytetyössä tutustutaan myös tarkemmin Kajaanin ammattikorkeakoulun ja Kainuun ammattiopiston simulaatio-oppimisympäristöön. Kajaanin ammattikorkeakoulun ja Kainuun ammattiopiston simulaatio-oppimisympäristö on fyysinen, joka hyödyntää tietotekniikkaa. Insinöörityön teoriaosuudessa on tu-tustuttu tietoturvan peruskäsitteisiin, osa-alueisiin sekä riskianalyysimenetelmiin, kuten tarkistuslistoihin, SWOT-analyysiin ja väärinkäyttöskenaariohin, jotta tietoturvakartoituksen tarkoitus olisi helpompi ymmärtää. Insinööri-työn käytännön osuus sisältää tietoturvakartoituksen Kajaanin ammattikorkeakoulun ja Kainuun ammattiopiston simulaatio-oppimisympäristöstä. Tietoturvakartoitus toteutettiin haastattelemalla ympäristöä käyttäviä henkilöitä sekä osallistumalla opetustilanteeseen työtapojen ja käytäntöjen seuraamiseksi. Haastattelujen aikana henkilöiltä kysyttiin teoriaosuuteen pohjautuvia kysymyksiä, joiden tarkoitus oli ohjata keskustelua sekä paljastaa mahdollisia tietoturva-aukkoja.
Tietoturvakartoituksen tuloksena saatiin selville simulaatio-oppimisympäristön tietoturvan nykytilanne. Tietotur-vakartoituksen aikana ilmeni muutamia tietoturva-aukkoja sekä puutteellisuuksia, joihin esitettiin kehittämisehdo-tuksia. Tietoturva-aukkoihin puututtiin nopeasti ja kehitysehdotukset otettiin käyttöön jo työn aikana. Simulaatio-oppimisympäristön tietoturva-aukkoja tai asiakkaalle esitettyjä kehitysehdotuksia ei ole insinöörityöhön lisätty, insinöörityön luonteen vuoksi.