BarLaurea - kohti kestävää osaamista
Hyyryläinen, Valtteri (2013)
Hyyryläinen, Valtteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301241710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301241710
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia, mitä Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran toimipisteessä toimiva BarLaurea-oppimisympäristö on kestävän kehityksen näkökulmasta ja miten se on kehittynyt kohti kestävää osaamista, erityisesti koulutuksen osalta.
Teoreettiseksi viitekehykseksi on valittu Mauri Åhlbergin teoria korkealaatuisesta oppimisesta, joka Åhlbergin teorian mukaan edistää kestävää kehitystä. Kestävän kehityksen teoriaa yleisellä tasolla ja ekologisesta näkökulmasta on myös käytetty osana teoreettista viitekehystä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esittää kehittämisideoita ja aiheita jatkotutkimuksia varten tutkimustulosten pohjalta.
Tutkimusmenetelminä on käytetty tapaustutkimusmenetelmää kirjallisten lähteiden osalta, mutta merkittävin tutkimusmenetelmä on teemahaastattelut, jotka on toteutettu vuoden 2012 aikana. Haastatteluista kerättyä tietoa verrattiin kestävän kehityksen teoriaan, erityisesti Åhlbergin teoriaan, jonka perusteella havainnot kirjattiin ylös ja tuotettiin kehitys- ja jatkotutkimusideat.
Tehdyn tutkimuksen perusteella BarLaurea-oppimisympäristö toimii pitkälti Åhlbergin korkealaatuisen oppimisen periaatteiden mukaisesti, mutta joitain asioita tulee kehittää vielä eteenpäin, jotta korkealaatuisen oppimisen periaatteet täytetään kokonaan. Tutkimus ja kehitystyötä tulee BarLaureassa kehittää vielä eteenpäin sekä opiskelun mielekkyyteen pitää panostaa.
Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että BarLaureaa on vaikeaa tarkastella koulutuksellisten periaatteiden ja arvojen perusteella irrallaan Laureasta, koska BarLaurea on kehitytetty Laurean pedagogisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
Teoreettiseksi viitekehykseksi on valittu Mauri Åhlbergin teoria korkealaatuisesta oppimisesta, joka Åhlbergin teorian mukaan edistää kestävää kehitystä. Kestävän kehityksen teoriaa yleisellä tasolla ja ekologisesta näkökulmasta on myös käytetty osana teoreettista viitekehystä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esittää kehittämisideoita ja aiheita jatkotutkimuksia varten tutkimustulosten pohjalta.
Tutkimusmenetelminä on käytetty tapaustutkimusmenetelmää kirjallisten lähteiden osalta, mutta merkittävin tutkimusmenetelmä on teemahaastattelut, jotka on toteutettu vuoden 2012 aikana. Haastatteluista kerättyä tietoa verrattiin kestävän kehityksen teoriaan, erityisesti Åhlbergin teoriaan, jonka perusteella havainnot kirjattiin ylös ja tuotettiin kehitys- ja jatkotutkimusideat.
Tehdyn tutkimuksen perusteella BarLaurea-oppimisympäristö toimii pitkälti Åhlbergin korkealaatuisen oppimisen periaatteiden mukaisesti, mutta joitain asioita tulee kehittää vielä eteenpäin, jotta korkealaatuisen oppimisen periaatteet täytetään kokonaan. Tutkimus ja kehitystyötä tulee BarLaureassa kehittää vielä eteenpäin sekä opiskelun mielekkyyteen pitää panostaa.
Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että BarLaureaa on vaikeaa tarkastella koulutuksellisten periaatteiden ja arvojen perusteella irrallaan Laureasta, koska BarLaurea on kehitytetty Laurean pedagogisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.