Nuorten syrjäytymisriskien tunnistaminen ja syrjäytymisen ennaltaehkäisy kouluterveydenhuollossa : Kirjallisuuskatsaus
Paloniitty, Riina; Laivamaa, Miina (2013)
Paloniitty, Riina
Laivamaa, Miina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301231656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301231656
Tiivistelmä
Nuorten syrjäytyminen on merkittävä yhteiskunnallinen haaste 2010-luvulla. Suomessa on noin 50 000 syrjäytynyttä nuorta eli noin viisi prosenttia kaikista 15–29-vuotiaista nuorista. Syrjäytymiskehitys alkaa usein jo lapsuudessa ja nuoruudessa. Tämän vuoksi kouluterveydenhuolto on tärkeässä roolissa syrjäytymisriskissä olevien nuorten tunnistamisessa ja syrjäytymiskehitykseen puuttumisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä nuoren syrjäytymiseen johtavia riskitekijöitä voidaan tunnistaa kouluterveydenhuollossa ja millaisin konkreettisin keinoin kouluterveydenhoitaja voi olla mukana ehkäisemässä nuorten syrjäytymistä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Kirjallisuushaut tehtiin Cinahl-, Medic- ja Josku- tietokannoista sekä manuaalisen haun kautta.
Kirjallisuuskatsaukseen valituissa tutkimuksissa käsiteltiin sekä syrjäytymisriskejä että terveydenhoitajan työmenetelmiä. Tutkimustulosten mukaan nuorten syrjäytymisen keskeisimmät riskitekijät olivat ongelmat perheessä ja muissa sosiaalisissa suhteissa, vaikeudet koulunkäynnissä sekä huonot terveystottumukset ja siitä johtuva heikko terveydentila. Nuorilla oli usein myös mielenterveyden ongelmia, elämänhallinnan vaikeuksia sekä psykosomaattista oireilua. Syrjäytymiseen puuttumisessa keskeiset keinot olivat nuoren tukeminen, terveydenhoitajan erilaiset työmenetelmät, kuten terveystarkastukset ja seulonnat, yhteistyö perheiden kanssa, moniammatillinen yhteistyö, koulunkäyntiin motivoiminen sekä terveyskasvatus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä nuoren syrjäytymiseen johtavia riskitekijöitä voidaan tunnistaa kouluterveydenhuollossa ja millaisin konkreettisin keinoin kouluterveydenhoitaja voi olla mukana ehkäisemässä nuorten syrjäytymistä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Kirjallisuushaut tehtiin Cinahl-, Medic- ja Josku- tietokannoista sekä manuaalisen haun kautta.
Kirjallisuuskatsaukseen valituissa tutkimuksissa käsiteltiin sekä syrjäytymisriskejä että terveydenhoitajan työmenetelmiä. Tutkimustulosten mukaan nuorten syrjäytymisen keskeisimmät riskitekijät olivat ongelmat perheessä ja muissa sosiaalisissa suhteissa, vaikeudet koulunkäynnissä sekä huonot terveystottumukset ja siitä johtuva heikko terveydentila. Nuorilla oli usein myös mielenterveyden ongelmia, elämänhallinnan vaikeuksia sekä psykosomaattista oireilua. Syrjäytymiseen puuttumisessa keskeiset keinot olivat nuoren tukeminen, terveydenhoitajan erilaiset työmenetelmät, kuten terveystarkastukset ja seulonnat, yhteistyö perheiden kanssa, moniammatillinen yhteistyö, koulunkäyntiin motivoiminen sekä terveyskasvatus.