Leikin kehittäminen Voikkaan ja Pilkanmaan päiväkodeissa
Markkanen, Taina (2013)
Markkanen, Taina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301271750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301271750
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin kahden päiväkodin vapaan leikin kehittämiseen. Voikkaan ja Pilkanmaan päiväkodit sijaitsevat Kouvolan kaupungin pohjoisosassa. Menetelmänä käytettiin ongelmaperustaista oppimista, PBL – menetelmää (Problem Based Learning). Kehittämistyön tarkoituksena oli osallistaa päiväkotien henkilökuntaa leikin kehittämiseen päiväkotiyhteisössä.
Projektin aikana suoritettiin kaksi henkilökohtaista kyselyä, projektin alussa ja lopussa, sekä kaksi kokonaista syklikiertoa molempien päiväkotien henkilökunnille. Ensimmäisessä syklikierrossa keskityttiin kehittämään lasten leikkiä ja löytämään sille lisää aikaa. Toisessa syklikierrossa pohdittiin päiväkodin henkilökunnan asemaa lapsen leikissä.
Kehittämistyön tuloksena lasten leikille annettava aika lisääntyi molemmissa päiväkodeissa. Henkilökunta ideoi yhteisiä leikkipäiviä lapsille ja pitkäkestoiselle leikille annettiin enemmän aikaa. Päiväkotien hoitohenkilökunta kertoi myös järjestelleensä leikkitiloja uudella tavalla, jolloin leikille oli mahdollista varata rauhallisempi ja tarkoituksenmukaisempi paikka. Leluja hankittiin lisää ja niitä kierrätettiin osastoista toisiin. Henkilökunta kertoi loppuhaastattelussa lisänneensä havainnointiaan lasten leikin suhteen. He kertoivat, että lasten kannustaminen leikkeihin, sallivuus leikkien suhteen ja oma rohkeus heittäytyä leikkiin mukaan olivat lisääntyneet projektin myötä.
Henkilökunta piti PBL-menetelmää hyvänä toimintamenetelmänä päiväkodin kehittämishaasteessa. Heidän mielestään menetelmä soveltuu moniin eri kehittämistilanteisiin varhaiskasvatuksen alueella.
Projektin aikana suoritettiin kaksi henkilökohtaista kyselyä, projektin alussa ja lopussa, sekä kaksi kokonaista syklikiertoa molempien päiväkotien henkilökunnille. Ensimmäisessä syklikierrossa keskityttiin kehittämään lasten leikkiä ja löytämään sille lisää aikaa. Toisessa syklikierrossa pohdittiin päiväkodin henkilökunnan asemaa lapsen leikissä.
Kehittämistyön tuloksena lasten leikille annettava aika lisääntyi molemmissa päiväkodeissa. Henkilökunta ideoi yhteisiä leikkipäiviä lapsille ja pitkäkestoiselle leikille annettiin enemmän aikaa. Päiväkotien hoitohenkilökunta kertoi myös järjestelleensä leikkitiloja uudella tavalla, jolloin leikille oli mahdollista varata rauhallisempi ja tarkoituksenmukaisempi paikka. Leluja hankittiin lisää ja niitä kierrätettiin osastoista toisiin. Henkilökunta kertoi loppuhaastattelussa lisänneensä havainnointiaan lasten leikin suhteen. He kertoivat, että lasten kannustaminen leikkeihin, sallivuus leikkien suhteen ja oma rohkeus heittäytyä leikkiin mukaan olivat lisääntyneet projektin myötä.
Henkilökunta piti PBL-menetelmää hyvänä toimintamenetelmänä päiväkodin kehittämishaasteessa. Heidän mielestään menetelmä soveltuu moniin eri kehittämistilanteisiin varhaiskasvatuksen alueella.